Hoewel BMW met de i3 zowat het eerste premiummerk was met een EV in de catalogus, kan je moeilijk spreken van een compleet elektro-offensief. Meer nog, de i3 zal niet eens een opvolger krijgen. Toch staakt BMW haar elektrodromen niet. Wel zal die anders worden vormgegeven. Met deze iX3 als eerste resultaat.
Subtiel voorkomen
Zo extreem de i3 vormgegeven, zo regulier is deze iX3 gepend. Het kleinste kind ziet dan ook dat hier in essentie gaat over de volledige elektrische versie van de X3 SUV. Waar Audi haar Q5 nog omvormde tot e-tron en Mercedes de GLC tot EQC, past BMW hier hoogstens wat nieuw bumperwerk toe.
Zo werd de voorbumper wat toegeknepen en vallen er rondom blauwe accenten op. De velgen zijn 19-duims groot maar lijken petieterig. Laat dat je echter niet teleurstellen, want door het karkas van de X3 als basis te nemen, kan BMW de prijs drukken van deze EV, waardoor er meer geld kon gestoken worden in de elektrische aandrijflijn.
In mensentaal
Die aandrijflijn staat bol van de technologische primeurs. Zeer technische primeurs die het hebben over de gravimetrische energiedichtheid en een centrale behuizing voor de elektronica, transmissie en stroomgedrevene synchrone motor die geen zeldzame grondstoffen nodig heeft om te werken.
Voor 90% van de klanten is dat compleet Chinees natuurlijk. Belangrijker dus: voor welke cijfers zorgen al die pientere componenten? Wel, BMW koppelt een accu van 80 kWh aan een elektromotor op de achteras van 286 pk. Geen vierwielaandrijving voor deze iX3 dus. Een keuze die de range ten goede komt. Want met 460 km range (WLTP) zet hij Mercedes EQC (414 km) en Audi e-tron (436 km) in hun onderbroek. Op papier uiteraard, want in de realiteit kan dat nog wel eens verschillen.
De prijs van EV
Is de leegte van de accu nabij? Dan is het interessant om weten dat de iX3 aan max 150 kW kan opladen. Voor een accu van 80 kWh wil dit dus zeggen dat je op zo’n 34 minuten van 0 tot 80% kan opladen aan een snellader. Gezien het geld dat BMW gepompt heeft in oplaadnetwerk Ionity laat het merk meteen ook weten dat er goedkope tarieven zullen worden gehanteerd. Zo zullen Duitse eigenaars kunnen opladen aan 0.29 cent per kWh. Voor België zijn er nog geen laadprijzen bekend.
De prijs van de iX3 hebben we gelukkig wel. Die kost minimaal 69.950 euro. Voor die prijs krijg je alvast een rijkelijk uitgerust exemplaar. Dan hebben we het onder andere over LED koplampen, drie zone airco, metaallak, panoramisch dak, BMW Live Cockpit en ga zo nog maar even door. Een gelijk uitgeruste Volvo XC40 P8 Recharge kost zowat hetzelfde, een Audi e-tron in gelijke snit kost vlot enkele duizenden euro’s meer. Rivaal Tesla Model Y? Die kost 63.000 euro als Long Range. Tenslotte nog een geinig weetje: die Model Y zal geproduceerd worden in Duitsland, deze iX3 in… China.