Toen de BMW 1 Reeks in 2019 volledig vernieuwd werd, wisselde hij niet alleen van generatie maar ook van platform. De achterwielaangedreven basis van weleer werd ingeruild voor de voorwielaangedreven basis van de X1 en Mini Countryman. Ook de sportieve 1 Reeks wisselde dus van karakter: in plaats van de combinatie achterwielaandrijving en zes-in-lijn ging de nieuwe M135i voor voorwielaandrijving – nu ja, met xDrive eerder vierwielaandrijving met de voorwielen als basis – en een vierpitter.
Motor niet gewijzigd
Het karakter van weleer werd dus ingeruild voor klinische efficiëntie, en daardoor kon de BMW zich plots moeilijker onderscheiden van concurrenten als de Volkswagen Golf R of Audi S3. Kritiek gehoord in München: BMW rijdt nu een vernieuwde M135i xDrive voor. Diens 2.0 viercilinder turbobenzine werd weliswaar ongemoeid gelaten, en is dus nog steeds 306 pk sterk. De kunstmatig versterkte motorklank in het interieur werd wel bijgewerkt, zodat die voortaan wat stoerder door de speakers komt.
Individual-aanbod
Maar BMW werkte vooral aan het chassis. De vering en schokdempers kregen nieuwe instellingen, de ophangingssteunen werden vernieuwd en de voorwielen kregen iets meer negatieve wielvlucht. Het resultaat is volgens BMW niet alleen meer trekkracht en grip, maar ook meer stabiliteit en minder koetswerkrol in de bochten. Tot slot zijn er nog enkele nieuwe koetswerkkleuren, waaronder het hele assortiment aan personaliseerbare Individual-kleuren.