Wie reactie uitlokt zal reactie krijgen. En BMW, die lijkt wel als een onzekere puber te hunkeren naar reactie op haar nieuwe generatie M3 en M4. Want het merk besluit te polariseren met een compleet nieuwe grille.
Back to the 30’s
Die verticale koelsleuven op de snuit refereren naar BMW’s van weleer. Nee, niet van de jaren 80 of 90, wel van de jaren 30 en 40. Jep, bij BMW gaan ze way back in de retro-revival. Kijk je eenmaal voorbij die indrukwekkende nieren, dan merk je de typerende M-accenten: uitgeklopte wielkasten, sportieve bumpers en vier einddempers achteraan.
Het interieur werd eveneens duchtig onder handen genomen. Met vooral veel aandacht voor het stoelwerk. Zowel de standaard als optionele M-Performance stoelen zijn om duimen en vingers af te likken. Graai je diep in je buidel, dan kan je zowat elk onderdeel van het interieur in koolstofvezel laten uitvoeren.
Meer gewicht, meer pk’s
Al die koolstofvezel accenten kunnen nog wel eens van pas komen. Want met een gewicht net onder de 1.8 ton komen M3 en M4 een paar honderden kilo’s bij! In ruil krijg je wel een krachthuis van jewelste onder de kap. Die gloednieuwe zes-in-lijn blaast via de turbo minstens 480 pk en 550 Nm koppel naar de achterwielen. Betaal je extra voor de Competition-uitvoering, dan schroeft BMW dat vermogen op naar 510 pk en 650 Nm koppel.
Cijfers waarmee M3 en M4 in amper 4.2 seconden naar de honderd vliegen. Toch met de automaat. Geen vrees, zelf roeren via de handbak kan ook en bespaart je meteen ook 25 kilogram. De topsnelheid bedraagt naar Duitse gewoonte 250 km/u. Al kan je wederom bijleggen voor het M Driver’s Package dat die snelheid verhoogt naar 290 km/u.
Binnenkort zal BMW trouwens ook xDrive-versies lanceren met vierwielaandrijving van de M3 en M4 én een M3 Touring. Jawel, de M3 komt er eindelijk als stationwagen. Nog even geduld echter.