BMW heeft lange tijd de boot afgehouden, maar voor de vijftigste verjaardag van zijn M-divisie mocht het dan toch: een M3 Touring. Die mag meteen aansluiten in een bijzonder exclusief rijtje, want op twee generaties van de M5 na bouwde BMW nooit eerder M-versies van zijn breaks. Wilde je een hypersportieve en bloedsnelle 3 Reeks Touring, dan moest je gaan aankloppen bij Alpina...
Meteen de topversie
Tot nu dus, want met de overname van Alpina en met deze M3 Competition Touring xDrive trekt BMW het volledige laken naar zich toe. Zoals de naam ‘Competition’ al aangeeft en in tegenstelling tot de M3 Berline en M4 Coupé kun je deze M3 Touring maar in één motorversie bestellen. De M-afdeling gaat daarbij meteen voor de topversie: de 510 pk en 650 Nm sterke 3.0 zes-in-lijn met twee turbo’s, die zijn hele stoeterij via een achttrapsautomaat richting de vier wielen stuurt.
Schuiven met het hele gezin
Maar geen paniek, speelvogels: de xDrive-vierwielaandrijving is op de M-modellen zo regelbaar dat je met het hele gezin en bagage driftend de bocht uit kunt. Of je gezin dat op prijs gaat stellen is natuurlijk een andere vraag... Zet je de xDrive voor efficiëntie in, dan haalt deze M3 Touring 100 km/u in amper 3,6 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Met het M Driver’s Package wordt die topsnelheid verhoogd naar 280 km/u.
Alle registers open
Voor het visuele gedeelte trekt BMW alle registers open. Deze M3 Touring krijgt dus hetzelfde frameloze grote radiatorrooster als de Berline en de M4 Coupé en Cabriolet, extravagant bumperwerk vooraan en achteraan, gespierde wielkasten en een dito diffusor. Glanzend zwarte accenten behoren tot de standaarduitrusting, maar optioneel kan je die vervangen door koetswerkkleur of carbon. Standaard krijgt de M3 Touring 19-duimsvelgen vooraan en 20-duimsvelgen achteraan, remschijven in koolstofvezel staan in de optielijst.
Facelift
Binnenin is deze M3 Touring de eerste M3/M4 die het nieuwe Curved Display van na de facelift gebruikt. Dat gebogen paneel combineert een digitale instrumentencluster van 12,3 duim en een infotainmentscherm van 14,9 duim. De kleinere keuzehendel voor de versnellingsbak die BMW na de facelift in zijn 3 Reeks installeert, maakt hier plaats voor een grotere pook voor het betere duw- en trekwerk. Optioneel zijn er lichte kuipzetels in koolstofvezel, die 9,6 kilogram besparen vergeleken met de standaard sportzetels.