Een supersnelle gezinsbreak hebben wij nog het liefst understated, maar van die anonimiteit willen ze bij BMW niet weten. De allereerste M3 Touring in de merkgeschiedenis is dan ook een opvallende verschijning, met een gapend radiatorrooster, uitgeklopte wielkasten en een potente 3.0-zescilinder-in-lijn van 510 pk en 650 Nm. Voor de eveneens Duitse BMW-tuner AC Schnitzer mocht het blijkbaar nog wel wat meer zijn, zo getuigt het tuningprogramma dat onze oosterburen ontwikkeld hebben voor de BMW M3 Touring.
Vorm volgt functie
Naar eigen zeggen is AC Schnitzer in de eerste plaats met functie bezig en dan pas met vorm. Daarom beklemtonen ze dat de koetswerkkit met splitter, canards, nieuwe dakspoiler, diffusor en andere addenda vooral de neerwaartse druk verhogen: vooraan met 40 kilogram, achteraan met 20 kilogram. Vooraan krijgt de M3 Touring nieuwe veren die de rijhoogte met zo’n 20 millimeter verlagen, terwijl AC Schnitzer de achterste veren ongemoeid laat – al bieden ze ook een volledig aanpasbare ophangingskit aan. Gesmede velgen zijn er in zilver en zwart, altijd in 20-duimsformaat.
Twee trappen hoger
Onder de motorkap verhoogt de tuner het vermogen van de Reihensechser in de eerste plaats naar 590 pk en 750 Nm, al kun je dat vermogen in een tweede stap nog laten stijgen tot 610 pk. Je krijgt er dan ook aangepaste einddempers voor de uitlaat bovenop, al kun je die ook afzonderlijk bestellen. Heb je je M3 Touring tot slot zonder Driving Assistant Professional, -Plus of zonder stuurverwarming besteld, dan heeft AC Schnitzer nog een kraakvers exemplaar in nappaleder en alcantara voor je klaar. Andere schakelpeddels en pedaalcovers maken het interieurplaatje af.