Fröhlich deed zijn uitspraken tegen onze collega’s van Automotive News Europe in het kader van de BMW Next-voorstelling in München. We leven momenteel in een erg utopische tijd, waarin de transitie naar elektrisch rijden voorspeld wordt, maar een betaalbare oplossing niet binnen handbereik lijkt. Nog lang niet, eigenlijk. In die zin zet Fröhlich eigenlijk maar een paar evidente zaken op een rijtje, en die klinken zo:
Elektrische hype
“De shift naar elektrische auto’s wordt te veel gehypet. Eén probleem is de hogere kostprijs omdat er meer ruwe grondstoffen nodig zijn voor de batterijen. Dat zal zo blijven, en de situatie zou zelfs slechter kunnen worden omdat er alleen maar meer vraag zal komen naar de grondstoffen voor batterijen.” Volgens Fröhlich rijden er tegen 2025 wereldwijd “in het beste geval” voor 30 procent EV’s en plug-in hybrides. Dit betekent dat 70 procent van de auto’s in 2025 nog steeds een verbrandingsmotor hebben.
Plug-in hybrides voor Europa
Fröhlich ziet elektrische auto’s de plak zwaaien in Shanghai en Bejing binnen 10 jaar, net als de Chinese kustgebieden. Maar het Westen en het binnenland van China zullen het nog lang zonder laadinfrastructuur moeten doen, idem dito voor Rusland en het Midden-Oosten. Ook in de Verenigde Staten voorspelt Fröhlich alleen een toekomst voor batterijvoertuigen aan de Oostkust en de Westkust. Maar doorbreken zullen ze volgens hem niet doen. Net als voor Europa ziet hij ook voor de VS een grote toekomst weggelegd voor plug-in hybrides met een groter elektrisch rijbereik.
Geen V12 meer
Maar ook bij de verbrandingsmotoren zitten er stevige veranderingen aan te komen. Bij de benzines heeft de V12 het gehad. “Zelfs met Rolls-Royce inbegrepen komen we maar aan 5.000 verkochte motoren per jaar, wat ze te duur maakt om de steeds duurdere updates te doen om aan de uitstootnormen te voldoen.” Zelfs een V8 wordt moeilijk, geeft Fröhlich toe. BMW werkt daarvoor op een plug-in hybride spoor. “Met een zescilinder benzine en elektrische motoren kunnen we nu al 680 pk produceren en meer koppel dan een overbrenging verdragen kan.”
Bye-bye driecilinder diesel
Bij de dieselmotoren vliegt de 1.5 driecilinder er uit: te duur om nog in overeenstemming te brengen met de nieuwe uitstootnormen. Ook de vier turbo’s op de zescilinder diesel in de 750d is ‘des Guten zu viel’. Drie turbo’s wordt het maximum, volgens Fröhlich. De viercilinder en zescilinder motoren worden gewoon verder ontwikkeld binnen de BMW Groep. Over waterstof repte hij niet.