In München weten ze tegenwoordig hoe ze onze aandacht moeten trekken. Met dit ding met de kolossale nieren bijvoorbeeld, de BMW Concept XM. Benieuwd of Citroën nog protest gaat aantekenen tegen de naam ‘XM’, maar deze Concept XM is alleszins BMW’s vooruitblik op een sportieve SUV. En niet zomaar een, maar wel het krachtigste M-model dat Beieren ooit gebouwd heeft.
Eerste unieke M in lange tijd
Het gaat zelfs verder: ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de BMW M GmbH moet deze Concept XM de eerste M worden die niet op een bestaande BMW gebaseerd is sinds de M1 uit 1978. De Concept XM krijgt dus een opmerkelijk design. De basis is een SUV, met een voorkant die voortaan aan elke kant twee afzonderlijke koplampen gebruikt en een niervormig radiatorrooster dat groter lijkt dan ooit. Volgens de Duitsers moet dat de toon zetten voor de toekomstige BMW-modellen in het luxesegment.
Knipoog naar de M1
In profiel vallen de stevige wielkasten op en de lange, langzaam aflopende daklijn. Op de achterruit plaatsen de Beiers twee BMW-logo's op het einde van de daklijn, als knipoog naar de BMW M1 van weleer. De excentrieke achterlichten en de prominente diffusor springen eveneens in het oog. Ook opvallend: de dubbele uitlaatpijpen aan weerszijden.
Eind 2022
Want inderdaad: deze Concept XM heeft nog steeds een klassieke verbrandingsmotor onder de kap. Geen volledig elektrisch model dus – tot grote opluchting van de M-puristen – maar wel een plug-inhybride. De combinatie tussen V8 en elektromotor moet in totaal 750 pk en 1.000 Nm opleveren, en een elektrisch rijbereik van om en bij de 80 kilometer. Eind 2022 moet de productieversie van deze Concept XM in productie gaan in de Amerikaanse BMW-fabriek in Spartanburg.