Het gaat hard voor Mate Rimac, de amper 36-jarige Kroaat die in 2011 zijn eerste supercar ontwikkelde. Ondertussen staat de Rimac Nevara te boek als de snelste elektrische hypercar ter wereld, ontwikkelt het bedrijf onderdelen voor Porsche, Hyundai, Kia, Renault, Jaguar, Aston Martin en Seat én is Mate tussendoor ook de nieuwe CEO van Bugatti. Het palmares dikt echter aan, want binnenkort zal Rimac Technologies ook batterijen bouwen en ontwerpen voor BMW.
Europa’s geheim wapen?
Het lijkt steeds duidelijk te worden dat Rimac weleens het Europese geheime wapen kan worden in de EV-strijd. Met dank aan Mate Rimac die vaak op het niveau van Elon Musk wordt gezet… zonder de wat eigenaardige denkkronkels. BMW heeft nu aangeklopt bij Rimac Technologies om er voor te zorgen dat een nieuwe generatie EV’s hoogtechnologisch voor de dag kan komen.
Het gaat uiteraard over BMW’s op til staande familie van de Neue Klasse. Dat worden stuk voor stuk nagelnieuwe EV’s met vooraanstaande techniek onder de kap. Volgend jaar krijgen we al de Neue Klasse X als opvolger van de huidige BMW iX3 en een jaartje later volgt de Neue Klasse sedan als opvolger voor de BMW 3 Reeks/ i4. Daarvoor mag Rimac dus tech gaan leveren.
Van e30 tot EV-hofleverancier
Nu ja, “tech” is misschien wat overdreven, want het lijkt er vooral op dat Rimac in Kroatië een gigantische faciliteit op poten gaat zetten voor de productie van de batterijen die BMW nodig heeft. Volgens Mate Rimac is dit de grootste bedrijfsdeal die ooit werd gesloten in Kroatië.
Voor de CEO van het bedrijf heeft deze deal ook een sterke emotionele waarde. Zo bouwde hij in 2008 zelf een BMW e30 3 Reeks om tot een elektrische auto. Nu, 16 jaar later, mag hij zichzelf zien als een van de grootste leveranciers voor BMW. Qua carrièrepad kan dat tellen!