Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW Vision M Next: Onthou dat gezicht

BMW heeft een concept voorgesteld waarin het ‘Freude am Fahren’ een plaats probeert te geven binnen het kader van de autonome auto. Hier kan de bestuurder zelf nog opnieuw rijden, wanneer hij daar echt om vraagt.

De jongste jaren leek ‘Freude am Fahren’ ergens onderaan in een schuif beland bij BMW. Maar daar lijkt weer wat verandering in te komen nu. En kijk, BMW heeft zelfs deze Vision M Next ontworpen: een plug-in hybride sportwagen die 100 procent autonoom kan rijden, maar waarbij de bestuurder steeds zelf het commando kan overnemen wanneer de zin hem besluipt. Een heel pak marketing-wolligheid, die vooral lijkt te verhullen dat we hier naar de nieuwe BMW i8 kijken.

BMW-Vision M Next Concept-2019-1280-14

i8 gaat een stuk verder

De technische fiche bij deze concept lijkt al een indicatie te geven van waar BMW heen wil met de volgende geëlektrificeerde sportieve coupé binnen het gamma. Die blijft eerst en vooral plug-in hybride, hij maakt de overstap niet naar een volledig elektrische aandrijflijn. Daarbij mag een 2-liter viercilinder benzine de achterwielen aandrijven. Daar komt aan elke as nog een elektrische motor bij, wat het totale vermogen op 600 pk brengt. De huidige i8 houdt het bij een 1.5-liter driecilinder benzine en een systeemvermogen van maximaal 374 pk. Dus qua concept is dat hetzelfde, maar de volgende i8 zou zijn prestaties wel naar een heel ander niveau kunnen tillen. 0 naar 100? 3 seconden vlak. Top? 300 km/u. Dat is met de huidige i8 nog 4,4 seconden en 250 km/u.

BMW-Vision M Next Concept-2019-1280-0c

Ook het elektrisch gedeelte gaat er op vooruit. Momenteel komt een i8 maximaal 37 kilometer ver op elektrische kracht alleen. De BMW Vision M Next belooft 100 kilometer.

Inspiratie bij M1

De concept laat ook een nieuwe visie op zo’n ander heikel punt bij BMW momenteel: design. Globaal blijven de vormen van de Vision M Next dicht bij wat we nu kunnen in de i8, maar het lijnenspel vertoont meer puurheid. Kenners van het merk zullen er zeker verwijzingen naar BMW’s eerste supercar in zien: de M1. Onder meer in de zijdelingse luchtopeningen is dat duidelijk, en in de kleine verlichte BMW-logo’s op de achterkant.

BMW-Vision M Next Concept-2019-1280-34

En natuurlijk: de niertjes. Vooral dan hun omvang. Hoewel we ze hier nog te groot vinden, lijken ze hier toch beter geïntegreerd in het gezicht van de auto. Bovendien lijken ze hier een echte functie te hebben: lucht naar het midden van de motorkap leiden om neerwaartse druk te creëren.

BMW-Vision M Next Concept-2019-1280-11

Wedden dat we deze Vision binnen enige tijd in de BMW-showrooms te zien krijgen?

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer