Toyota, Honda en Hyundai zijn momenteel de voortrekkers van waterstof voor auto’s, maar BMW onderzocht al veel langer of waterstof zin kon hebben in een 7-reeks. Momenteel lijkt het merk al zijn casinofiches op batterijwagens te hebben ingezet, maar schijn bedriegt. Achter de schermen heeft BMW ook waterstof opnieuw onder de arm genomen en zelfs al in zijn productplanning geschoven.
Toyota
Voor een deel komt die hernieuwde interesse voort uit een akkoord met Toyota. Begin jaren 2000 leverde BMW dieselmotoren aan Toyota, en recent nog ontwikkelden beide merken samen de nieuwe Toyota Supra en de BMW Z4.
De samenwerking lijkt dus ook te slaan op waterstof, waar Toyota al flink wat ervaring heeft uitgebouwd op basis van de Mirai die in 2015 in verkoop ging. Binnenkort debuteert een knappe tweede generatie van de Mirai.
440 kilometer
BMW kiest de X5 als basis voor een nieuwe waterstofauto, weliswaar nog in beperkte serieproductie. Daar waar de Toyota Mirai het moet doen met 135 pk, kiest BMW voor een configuratie die 374 pk oplevert. Het rijbereik moet volgens de WLTP-test schommelen rond 440 kilometer. Niet zo gek veel verschil met batterijen, zou je zeggen. Maar de waterstofauto rijdt verder en is in een vijftal minuten opnieuw bijgetankt. Alleen, daar waar in Duitsland het netwerk aan waterstof tankstations stelselmatig groeit, blijven we bij ons voorlopig hangen op slechts een handvol tankpunten… die dan nog niet eens altijd blijken te werken. Hopelijk is die situatie beter binnen twee jaar.
Indien de X5 op waterstof aanslaat, overweegt BMW een volledig gamma aan waterstofauto’s vanaf 2025.