Dat we binnen pakweg een decennium allemaal elektrisch moeten gaan staat buiten kijf, maar dat betekent niet dat de verbrandingsmotor geen nabije toekomst meer heeft. Dat vinden ze ook bij BMW, waar ontwikkelingsdirecteur Frank Weber in een interview met het Duitse Auto, Motor und Sport aankondigde dat zijn team bezig is aan een nieuwe generatie verbrandingsmotoren.
Ongeziene technologie
Sterker nog: de topman verduidelijkte dat BMW momenteel werkt aan nieuwe benzine- én dieselmotoren, en dat sommige blokken over zes of zelfs acht cilinders zullen beschikken. De nieuwe motoren moeten volgens Weber de beste compromis bieden tussen prestaties en uitstoot, want ze bevatten wel degelijk heel wat slimme technologie om de emissies te drukken. Zo zou de cilinderkop anders ontwikkeld worden om een lagere uitstoot te garanderen dan ooit tevoren.
Doekje voor het bloeden?
Dat toont ook meteen waarom BMW het nog waagt om dergelijke motoren te ontwikkelen. De ontwikkelingsdirecteur stelde namelijk dat de vraag van de klant even belangrijk is als de nood om minder te vervuilen, en dat die twee maar beter gecombineerd kunnen worden. Zolang er dus vraag is naar krachtige zes- en achtcilindermotoren is het daarom cruciaal dat die blokken zo proper mogelijk zijn. Daar moet deze nieuwe generatie een antwoord op bieden tot de verbrandingsmotor onvermijdelijk uit het gamma verdwijnt.