Zeg niet dat ze elkaar in de gaten zitten te houden, maar het is bijna te toevallig om waar te zijn. Zowat een week nadat de Mercedes GLE en GLE Coupé onder het mes gingen, kondigt München de facelift aan van hun grootste concurrenten, de BMW X5 en X6. Die facelift heet bij BMW nog steeds Life Cycle Impulse en zorgt ook hier voor opgefriste looks en een versnelling hoger op vlak van elektrificatie. Nu ja, een versnellinkje, maar daarover meteen meer.
Iconic Glow
Eerst noteren we aan de buitenkant de verchroomde elementen van het xLine-pakket, die voortaan tot de standaarduitrusting behoren. De koplampen werden iets slanker en krijgen nu pijlvormige dagrijlichten, die tegelijk ook dienen als richtingaanwijzer. Het niervormige radiatorrooster krijgt gelukkig geen overdreven groeischeut, maar kan bij de zescilindermodellen optioneel worden verlicht met de zogenaamde Iconic Glow. Traditiegetrouw krijgen ook de bumpers en de lichtblokken achteraan een opfrisbeurt. De koetswerkkleuren worden met enkele nieuwe tinten aangevuld, terwijl je bij de Individual-afdeling voor nog eens veertig(!) extra keuzekleurtjes terechtkunt.
Een beetje van beide
Binnenin springt de meest opvallende wijziging in het oog: het dashboard van de BMW X5 ruilt net als de 3 Reeks zijn klassieke lay-out in voor het grote Curved Display, de combinatie tussen een 12,3 duim groot infotainmentscherm en een 14,9 duim groot infotainmentscherm met touchscreenbediening. Het aantal fysieke knoppen is dus gevoelig verminderd, waaronder jammer genoeg ook die voor de klimaatregeling. Gelukkig blijft de klassieke iDrive-draaiknop op de middenconsole wel gewoon bewaard, waardoor BMW een beetje van beide werelden overhoudt.
Minstens milde hybride
Onder de motorkap schakelen alle verbrandingsmotoren over op milde hybride ondersteuning, waarbij een elektromotor in de nieuwe Steptronic-achttrapsautomaat is ingewerkt en een tijdelijke boost van 9 kW (12 pk) en 200 Nm geeft. Aan benzinekant bestaat het motoraanbod uit de xDrive40i, met herwerkte 3.0-zescilinder-in-lijn van 380 pk, en de M60i xDrive, met 4.4 V8 van 530 pk. Het dieselaanbod blijft beperkt tot de xDrive30d, die na de ingreep goed is voor 298 pk.
Cijfertje hoger
BMW stuurt de plug-inhybride xDrive45e op pensioen en vervangt hem door de xDrive50e. Die heeft een systeemvermogen van 490 pk, met 313 pk van de verbrandingsmotor en 145 kW (197 pk) van de elektromotor. De nettocapaciteit van de lithium-ionbatterij neemt toe tot 25,7 kWh, waardoor het WLTP-rijbereik nu afhankelijk van de aankleding 94 tot 110 kilometer bedraagt. De plug-inhybride BMW X5 xDrive50e krijgt een startprijs mee van 95.250 euro, terwijl de laagste catalogusprijs is voorbehouden voor de X5 xDrive30d: 80.650,40 euro.