We hadden het kunnen weten: toen BMW de facelift van zijn X5 en X6 aankondigde, bleven de potente M-modellen nog even buiten schot. In München betekent dat meestal dat die een kleine twee weken later volgen, om zo alle aandacht naar zich toe te kunnen trekken. De X5 M en X6 M scoren namelijk niet alleen goed bij ons, maar ook in Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Azië. Reken dus maar dat BMW wil dat de hele wereld de twee nieuwkomers gezien heeft.
X-vormig patroon
Visueel volgen de gefacelifte X5 M en X6 M alvast dezelfde wijzigingen als de reguliere modellen. Ook hier zijn de koplampen slanker en krijgen ze pijlvormige dagrijlichten, terwijl ze op de M-modellen standaard matrix-ledtechnologie meekrijgen. Het niervormige radiatorrooster is op beide modellen voortaan standaard helemaal zwart, en loopt in een soort X-vormig patroon over in de centrale luchtinlaat van de nieuwe voorbumper.
Binnenin stellen ook de BMW X5 M en X6 M het Curved Display centraal, de combinatie tussen 12,3 duim groot instrumentendisplay en 14,9 duim groot infotainmentscherm die achter een gebogen scherm huist. Er zijn nieuwe alternatieven voor de inzetstukken en de schakelpeddels achter het M-sportstoor krijgen nu een koolstofvezeltouch, maar dat vat de belangrijkste visuele wijzigingen wel zowat samen.
Alleen nog als Competition
Mechanisch verandert er wel wat, want voor het eerst schakelen de M-modellen van BMW over op milde hybride ondersteuning. De 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s onder de motorkap krijgt namelijk hulp van een kleine elektromotor die in de M Steptronic-achttrapsautomaat is ingewerkt, en die zijn voeding haalt uit een kleine 48-voltbatterij. Die wordt op zijn beurt opgeladen door de recuperatie van remenergie.
BMW voorzag het blok verder nog van een nieuw in- en uitlaatspruitstuk, verstevigde krukas, aangepaste turbo’s, en geoptimaliseerde olietoevoer. Het resultaat is goed voor 625 pk en 750 Nm, met daarbij nog eens tijdelijk 12 pk (9 kW) en 200 Nm van de elektromotor. Daardoor krijgen de X5 M en X6 M het achtervoegsel ‘Competition’ mee en sprinten ze naar 100 km/u in 3,9 seconden. Stip je het optionele M Driver’s Package aan, dan wordt de begrenzer van de topsnelheid verhoogd van 250 km/u naar 290 km/u.
Prijzen
Tel daarbij nog een betere respons van de achttrapsautomaat, een verbeterde versie van de M xDrive-vierwielaandrijving, herwerkte dempers en actieve antirolstangen en nog wat ingrepen aan de stuurinrichting, en beide SUV-kolossen beloven alweer een stukje scherper te sturen. De BMW X5 M Competition krijgt een startprijs mee van 155.950 euro, de X6 M Competition kost minstens 158.950 euro.