Op de jaarlijkse klassiekerbeurs Rétromobile in Parijs heeft Renault drie iconische modellen uit zijn geschiedenis bij: de Renault 4, de Renault 5 en de eerste generatie van de Renault Twingo. Bijzonder is dat alle drie de modellen werden omgebouwd tot elektrische auto, dankzij een retrofitkit van de Franse specialist R-Fit.
Alleen voor Frankrijk
Bij de ombouw krijgen de Franse youngtimers een elektromotor van 48 kW (65 pk), gekoppeld aan een lithium-ijzerfosfaatbatterij van 10,7 kWh. Dat levert een al bij al beperkt rijbereik op van zo’n 80 kilometer. Opladen doe je aan een klassiek 220-volt-stopcontact, een proces dat 3u30 in beslag neemt. Renault verzekert wel dat de mechanische transmissie van de auto’s bewaard blijft, net als de gewichtsverdeling.
De ombouwkit voor de Renault 4 is vanaf 1 februari verkrijgbaar en kost 11.900 euro. In september volgt de versie voor de Renault 5, terwijl de Twingo nog later volgt. In eerste instantie zijn de retrofitkits van R-Fit alleen voorbehouden voor thuisland Frankrijk.
Wettelijk kader
Renault hoopt dat eigenaars van geëlektrificeerde youngtimers langer van hun auto kunnen genieten, ook wanneer klassiekers met verbrandingsmotoren nergens meer welkom zijn. Toch staan nog heel wat eigenaars weigerachtig tegenover een dergelijke ombouw, omdat daarmee een deel van het karakter van de auto onmiskenbaar verloren gaat. In België is er voor dergelijke retrofits nog geen wettelijk kader.