De meest zeldzame BMW M3 van de e46-generatie die je kan vinden is de GTR, een homologatiespecial uitgerust met een 4-liter V8 waarvan er slechts 6 werden gebouwd. Is dat wat té extreem voor je, dan is er ook nog de e46 M3 CSL, een tot 1.383 stuks gelimiteerde M3 die de heerlijke rijdersauto van toen moest vieren!
Groene schimmel
Dat deed BMW door het gewicht met 110 kilogram te verlagen (dankzij een hoop koolstofvezel), door standaard semi-slicks te installeren van Michelin, door de remmen te vergroten en de ophanging volledig te herbekijken. En o ja, BMW rustte de CSL ook standaard uit met een automaat.
Laat die 6-traps SMG II nu net het stukje groene schimmel op de broodsnede genaamd M3 CSL zijn. Want het viel BMW-fans dan ook zwaar dat je niet zelf kon roeren in de pot om de zes-in-lijn te bedienen. Meer nog, naar hedendaagse normen is die SMG II een traag stukje technologie die de gehele rij-ervaring van de M3 CSL ondermijnt.
No brainer
En dat brengt ons naadloos bij het onderwerp van dit nieuws. Want een Brits bedrijf met de passende naam “Everything M3’s” heeft besloten een ombouwkit uit te brengen. Daarvoor gebruikt het bedrijf de aanwezige versnellingsbak en bouwt het die om naar een volwaardige manuele bak.
De SMG II was namelijk geen volbloed automaat maar eerder een geautomatiseerde handbak. De Britse tuner gebruikt voor de ombouw 180 originele onderdelen van BMW (van vliegwiel tot koppelingspedaal) en laat weten dat verandering ook 100% om te keren is. Prijs voor de kit? Nog geen 4.000 euro. En als je weet dat CSL’s vlot richting de 70.000 euro aan het gaan zijn, dan is dit eigenlijk een no brainer!