Hoewel beide modellen technisch dezelfde basis gebruiken, zou de rangorde duidelijk moeten zijn: de elektrische Volkswagen ID.4 zou zijn merkimago volop kunnen uitspelen en populairder moeten zijn dan de elektrische Skoda Enyaq iV. De Tsjech vist in dezelfde klantenvijver als de Duitser, maar zou zoals steeds tweede viool moeten spelen. Net zoals de Golf populairder is dan De Octavia en de Polo beter verkoopt dan de Fabia.
Tsjechische strategie loont
Maar de ID.4 heeft het minder makkelijk tegenover de Enyaq iV. Hoewel hun wielbasis met 2,77 meter bijvoorbeeld identiek is, is de Skoda met 4,65 meter en 585 liter aan kofferruimte net wat groter. Bovendien oogt de Enyaq iV wat traditioneler, waardoor hij beter aansluit bij de rest van het Skoda-gamma. De ID.4 kiest met zijn minimalistisch futurisme dan weer voor een gewaagdere strategie. In sommige markten heeft de Skoda Enyaq iV nog een instapversie die vlot onder de instapprijs van de Volkswagen ID.4 duikt.
Volgens Automotive News Europe loont de Tsjechische strategie. In enkele landen waar de elektrische auto al een stevige voet aan de grond heeft, zoals Noorwegen en Nederland, is de Skoda populairder dan de VW. In Noorwegen is de Enyaq iV bijvoorbeeld al sinds mei een maandelijkse vaste klant in de top 3 van meest verkochte elektrische auto’s, en valt de ID.4 daar buiten. In Nederland moet de ID.4 in de Enyaq iV eveneens zijn meerdere erkennen, berekende het magazine Autoweek.
Rest van Europa
Los van die strategische EV-markten blijft het succes ook in de rest van Europa niet uit. In de maand juni was de Enyaq iV in Europa nog goed voor plaats vijf, na de Volkswagen ID.3 en ID.4, zegt analist Matthias Schmidt. Maar hou je puur rekening met de klassieke autoverkoop, dan zou dat er anders uitzien, denkt de analist. Benieuwd of in Wolfsburg de alarmbellen afgaan...
(Bron: Automotive News Europe)