De topsnelheid mag verbazen. Waarom geen 500 km/u? Omdat dit record vooral op Britse en Amerikaanse leest geschoeid was, en het doel vooral was om de grens van 300 mijl per uur te slopen (480 km/u).
Waar?
Waar doe je zo’n test? Niet op de gewone Autobahn. In Europa zijn er eigenlijk slechts twee plaatsen waar je een gooi kan doen naar dit record. Het ene is het snelheidsovaal van Nardo in Zuid-Italië, het andere is Volkswagens testpiste in Ehra-Lessien. Die bestaat uit een banking voor de bochten, en vervolgens een recht stuk van 8,8 kilometer. Belangrijk: je kan deze bochten niet op volle snelheid nemen. Maar met een Chiron die 136 meter per seconde aflegde, volstond de rechte.
Wie?
Andy Wallace, Brits piloot, was in 1998 al eens goed voor een snelheidsrecord met een productiewagen: de McLaren F1 (391 km/u). Dat record trok Bugatti met de Veyron en met Pierre-Henri Raphanel aan het stuur naar zich in 2013: 431,072 km/u. Wallace deed nu nog beter met 490,484 km/u. “Het was belangrijk om met 200 km/u uit de kombocht te komen. Gedurende 70 seconden hield ik volgas aan.” Op een precies bepaald punt moest Wallace opnieuw remmen om de bocht te kunnen aansnijden.
Geen gewone Chiron?
Je ziet meteen de verschillen met een gewone Chiron. Om de topsnelheid te optimaliseren, zorgde Bugatti’s designteam voor een ‘long tail’ Chiron met verlengde achterkant. Niet zoals de gewone Chiron dus, die een topsnelheid heeft van 417 km/u… begrensd weliswaar. De motor is de 1.500 pk sterke 8-liter W16 met vier turbo’s, die Bugatti al sinds de Veyron gebruikt. Wel zorgde Dallara bij de recordpoging voor ondersteuning en waren de Michelin Pilot Sport Cup 2 banden vooraf wel getest tot 511 km/u… op een testbank.
En nu?
500 km/u lijkt zo dichtbij, maar dat zal zonder Bugatti zijn. Het merk kondigde aan dat het dit wereldrecord op zijn palmares mocht bijschrijven, en dat het meteen ook uit de race om de hoogste topsnelheid stapte. “Ons doel was om de eerste te zijn die door de grens van 300 mijl per uur brak. Daarin zijn we geslaagd”, zegt Bugatti-CEO Stephan Winkelmann.