Beeld je even in dat je zo rijk bent als de zee diep is en je benzine door de aderen hebt lopen. Derhalve heb je al de Chiron Super Sport 300+ en Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse in handen, twee auto’s waarmee Bugatti destijds snelheidsrecords neerzette. Echter is dat nog niet genoeg, want je wil nog een derde recordauto van Bugatti. Alleen… heeft het merk dat niet. Wat doe je dan? Wel, je vraagt toch gewoon aan Bugatti om er eentje te maken?
One off
Klinkt dat verhaal van hierboven compleet van de pot? Wel, toch is het realiteit. Een gegoede klant van Bugatti bestelde namelijk één van de 99 gelimiteerde Mistrals met de 1.600 pk sterke 8-liter W16 met 4 turbo's en vroeg aan Bugatti om er een “one of”f World Record Edition van te maken. Daar stopte hij niet, want hij vroeg ook aan Bugatti dat zijn auto gebruikt zou worden om het snelheidsrecord voor cabrio’s neer te zetten.
Gezien de man zonder twijfel ettelijke miljoenen transfereerde richting Bugatti voor zijn one off, is het niet ondenkbaar dat Bugatti graag mee op het project sprong. Nadat de auto klaar was, trok Bugatti richting het circuit van Papenburg in Noord-Duitsland voor het record. Op zichzelf al gek, want alle voorgaande records werden neergezet op de Nardo-ring in Italië dat in handen is van Porsche. Hoewel Bugatti een zustermerk is van Porsche, is het tegenwoordig ook in handen van Rimac en dat zorgde ervoor dat Porsche niet de poort wilde openen in Italië. Best flauw, Porsche.
Snelheidsduivel
Het circuit van Papenburg in Duitsland kwam niet zonder complicaties. Zo zijn de rechte stukken een stuk korter dan op de Nardo-ring, waardoor de chauffeur met een veel hogere snelheid uit de bochten zou moeten vliegen om de maximale snelheid te halen. Onmogelijk voor de gemiddelde chauffeur, een eitje voor Andy Wallace, de Brit die de eerdere snelheidsrecords neerzette bij Bugatti en snelheid in zijn bloed heeft lopen.
Met het dak van de Mistral piloteerde Wallace de hypercar naar een duizelingwekkende 453.9 km/u. Nogmaals… in een cabrio! Een onafhankelijke jury bevestigde het record onder goedkeurend oog van de eigenaar van de auto en Mate Rimac himself. En ondertussen, aast Bugatti op een nieuw record van 500 km/u… maar dan wel met een auto mét dak.