BYD zet het segment van de elektrische auto op z’n kop. Niet met een indrukwekkende actieradius, maar wel met ultrasnel opladen. Ja, toekomstige modellen zouden hun accu's net zo snel kunnen opladen als dat je een benzineauto kan tanken.
1.000 kW
Als de elektrische auto voor jou nog steeds een grijs gebied is, dan zeggen laadvermogens je niet veel natuurlijk. Simpel gezegd: een auto die is aangesloten op een eenvoudig oplaadpunt, thuis of op straat, laadt “langzaam” op met wisselstroom. Bij een zogenaamd “snel” oplaadpunt loopt het vermogen op tot 350 kW, bijvoorbeeld bij Ionity.
Hoe hoger het vermogen van het oplaadpunt en hoe hoger het vermogen dat door de accu van de elektrische auto wordt geaccepteerd, hoe sneller het opladen gaat. De accu's van Tesla accepteren tot 250 kW, die van Audi 270 kW en die van Kia 350 kW. Voor de toekomstige BYD zal dat... 1.000 kW zijn!
400 km in 5 minuten
De technologie is indrukwekkend, maar op dit moment moet de BYD op twee oplaadpunten tegelijk worden aangesloten. Als hij op deze manier is aangesloten, kan hij een actieradius van 400 km behalen in slechts 5 minuten. Dat is sneller dan dat je benzine kan tanken!
BYD heeft onthuld dat deze technologie aanwezig zal zijn op zijn toekomstige Super-E platform, dat zal worden gebruikt door de Han L sedan en de Tang L SUV. De twee modellen zijn evoluties van de huidige Han en Tang, met respectievelijk 83,2 kWh en 100 kWh batterijen. BYD maakt ook van de gelegenheid gebruik om zijn krachtigste motor ooit aan te kondigen: 789 pk. Het is duidelijk dat de Chinezen nog niet klaar zijn met ons te verbazen.