Cadillac haalde hun sportieve V-label boven voor de Lyriq, de allereerste elektrische Cadillac ooit. Het V-label staat voor alles wat de burgerlijke Cadillac-rijder niet hoeft: extra vermogen, een dikke bodykit en een sportieve uitrusting voor het interieur. Het was eerder te zien op onder andere de ATS-V, CT4-V en Escalade V-series.
Mammoet in de kamer
De Lyriq-V overtreft al zijn voorgaande broeders, ook op gewichtsvlak. Lag je al wakker van het gewicht van de nieuwe BMW M5? Dan verslik je je zonder twijfel in je koffie als je hoort hoeveel deze Lyriq-V weegt: 2.715 kg. Alsjeblieft!
Cadillac verberg zich natuurlijk achter het feit dat dit een volstrekt elektrische auto is en dat dit een impact heeft op het gewicht, al lijkt ons dat maar een deel van het verhaal. Hoe dan ook, in ruil schuift Cadillac 624 pk en 880 Nm koppel naar voren, verdeeld over de vier wielen. Straffer nog: ondanks het gewicht is een sprint naar de honderd (nu ja, 96 km/u) nog steeds mogelijk in 3,3 seconden.
Ook nog wat range?
Omdat Cadillac zijn klanten ook met wat range wil zegenen, krijgt de Lyriq-V een accu van 102 kWh. Daarmee kan je toch nog 458 km ver, als alle parameters mee zitten natuurlijk. Waarom je überhaupt voor deze zwaarlijvige Amerikaan zou willen gaan? Wel, enerzijds omdat de luxe opulent is en anderzijds omdat hij in de VS omgerekend amper 76.380 euro kost.
Of deze Lyriq-V ook naar Europa komt? Die kans zit er best wel in, want Cadillac wil zich opnieuw opwerken in onze regio met een line-up van elektrische modellen.