Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Car of the Year 2023: dit zijn de 7 finalisten

De Europese jury van de jaarlijkse Car of the Year-verkiezing heeft de lijst van zeven finalisten vrijgegeven. De winnaar wordt bekendgemaakt op het Salon van Brussel.

Elk jaar verkiest een Europese vakjury van autojournalisten de auto van het jaar. Automerken hechten veel waarde aan die ‘Car of the Year’-titel, en de lijst van winnaars is dan ook lang en indrukwekkend, met gevestigde namen als de Volkswagen Golf, Opel Astra en Peugeot 308. Traditiegetrouw wordt de trofee van Car of the Year aan het begin van het jaar uitgereikt op het salon van Genève, maar dat gaat dit jaar niet door. Deze keer krijgt ons eigenste Autosalon dan ook de eer om de trofee uit te mogen reiken.

Elektrisch podium

Afgelopen jaar bestond het podium van de Car of the Year-verkiezing voor het eerst in de geschiedenis uitsluitend uit elektrische auto’s. De Kia EV6 ging toen met de overwinning lopen en ging daarmee de Renault Mégane E-Tech en de Hyundai Ioniq 5 vooraf. In 2021 bestond het podium uit de Toyota Yaris, de Fiat 500 en de Cupra Formentor. In 2020 was het podium ook bijna volledig elektrisch, maar toen moesten de Tesla Model 3 en de Porsche Taycan de overwinning aan de Peugeot 208 laten.

Dit jaar bestaat de shortlist van zeven genomineerden uit een mix van hybrides en volledig elektrische modellen. In alfabetische volgorde nomineerde de Europese jury de Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Subaru Solterra (en identieke Toyota bZ4X), en de Volkswagen ID. Buzz. De prijsuitreiking volgt in januari op de Heizel.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer