Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Caterham 485 Final Edition: De laatste atmosferische Caterham (2024)

Bedek je ogen purist, want ook Caterham gaat binnenkort elektrisch. Om af te sluiten in schoonheid introduceert het nu de 485 Final Edition met atmosferische benzinemotor.

Het is alweer 10 jaar geleden dat Caterham de heftige Seven 485 lanceerde. Die was “heftig” omdat hij voorin - naar Caterham-normen - een gigantische atmosferische 2-liter benzinemotor van Ford herbergde. Het einde voor de atmosferische Caterham is echter in zicht. Al gaat dat niet zonder nog een Final Edition uit de schuur te schudden.

Recept voor plezier

Ben je niet mee in de line-up van Caterham? Geen probleem! De Seven 485 krijgt voorin een 2-liter viercilinder Duratec benzinemotor zonder turbo die 225 pk naar de achterwielen mag sturen. In een zeepkist met het gewicht van een schoenendoos begrijp je natuurlijk dat dit een recept is voor ongelooflijk veel plezier.

caterham seven 485 csr final edition

Om er zeker van te zijn dat ook de laatste potentiële klanten er nog van kunnen genieten zal Caterham nog 85 exemplaren bouwen. 60 daarvan zijn Final Editions, 25 stuks zijn meer op circuit geënte CSR’s. Met een sprint van rond de 4 seconden en een top boven de 220 km/u is dit dé beste manier om je haren te drogen in de wind!

Alleen maar EV in de toekomst?

Met een startprijs van 67.495 euro in Europa is dit zeker geen goedkoop speeltje, maar je koopt wel een stukje Caterham-geschiedenis. Wat de toekomst brengt? Elektrificatie, in de vorm van een sportwagen die meer op het niveau komt van een Porsche Cayman. De Caterham Seven? Die zal het even moeten rooien met de 660cc sterke driecilinder turbobenzine van Suzuki. Met 85 pk ook geinig, maar uiteraard wel een serieus stukje trager.

caterham seven 485 csr final edition 6

Al is de term “traag” natuurlijk relatief voor een Caterham, want met een gewicht van zo’n 500 kg staat de beleving centraal. Het wordt echter steeds duidelijker dat ook kleine sportwagenbouwers de CO2-dans van Europa niet meer kunnen ontspringen. Waardoor het een kwestie is van evolueren… of uitsterven.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Nissan 01

Donkere wolken boven Nissan: “We hebben 12 tot 14 maanden te leven”

Autonieuws
audi q5 tfsi sportback s line

Nieuw: Audi Q5 Sportback past bekend recept toe (2024)

Autonieuws
Research-01

Prijsevolutie tweedehandsvoertuigen België (november 2024)

Autonieuws
Ontdek meer