Volgend jaar viert het Britse sportwagenmerk Caterham zijn vijftigste verjaardag. In 1973 verwierf het de rechten op de Lotus Super Seven, een model dat het vandaag nog steeds in verschillende versies bouwt. Voor zijn verjaardag voegt Caterham nu twee nieuwe modellen toe aan zijn ‘heritage’-gamma, dat eerder de klemtoon legt op touren en roadtrips dan op het circuitgebruik van veel hedendaagse Caterham-scheurijzers.
Vleugje nostalgie
Meer zelfs: Caterham haalt zelfs de ‘Super Seven’-benaming van onder het stof. Dat betekent dat deze nieuwe Super Seven 160 en 2000 volledig in een retrojasje worden gestoken, met onder meer de lange, gewelfde wielkasten die de Caterhams uit de beginjaren sierden, chromen accenten op het koetswerk, houtinleg voor het dashboard en koetswerkkleuren met een vleugje nostalgie.
De Super Seven 600 is misschien wel de leukste van de twee nieuwkomers, met een 660 cc grote Suzuki-driecilinder onder de kap die Caterham eerder al gebruikte en die 85 pk sterk is. De Super Seven 600 haalt 60 mijl per uur (96 km/u) in 6,9 seconden en verwijst met zijn smalle wielkasten en dito 14-duimsvelgen en zijn standaardchassis misschien nog wel het meest naar de Super Seven van weleer.
Zelfbouwkit
Wie toch graag iets meer wil, vindt zijn gading bij de Super Seven 2000. Die gebruikt een 2,0 liter grote Duratec-viercilinder van Ford die 182 pk sterk is, en die de Super Seven in 4,8 seconden naar 60 mijl per uur stuwt. De Super Seven 2000 kan worden gecombineerd met het grotere chassis en worden aangevuld met een sportophanging, antirolstangen en krachtigere remmen.
De Caterham Super Seven 160 en 2000 zijn in eerste instantie voorbehouden voor de thuismarkt, en krijgen een startprijs van 29.990 pond (160) en 39.990 pond (2000). Let wel: dat zijn de prijzen voor de zelfbouwkits, want naar aloude traditie kun je in Groot-Brittannië je Caterham nog steeds als bouwpakket bestellen...