Ook Amerikaanse iconen ontsnappen niet aan elektrificatie. Zo ging de oer-Amerikaanse pick-up, de Ford F-150, al aan de stekker en moet nu ook de Chevrolet Corvette aan de stroom. Al vinden ze dat bij Chevrolet niet zo erg, want de huidige generatie van hun iconische sportwagen ging eerder al aan het experimenteren. Zo switchte hij voor het eerst van een motor voorin naar een blok centraal achterin.
Nog steeds atmosferisch
Met elektrificatie doet deze Chevrolet Corvette alleszins zijn eigen zin. Zo huist er nog steeds een 6,2 liter grote atmosferische V8 centraal achterin, die 495 pk en 637 Nm naar de achterwielen stuurt. Dat blokt krijgt in deze Corvette E-Ray ondersteuning van een elektromotor van 160 pk en 165 Nm, die zijn stroom opslaat in een 1,9 kWh grote – of liever kleine – batterij en die het vermogen naar de voorwielen stuurt. Het systeemvermogen komt daardoor niet alleen uit op 655 pk, deze Corvette E-Ray drijft dus ook de vier wielen aan.
Prestaties ondersteunen
Van een noemenswaardig elektrisch rijbereik is door de kleine batterij dus geen sprake – Chevrolet vermeldt het bijvoorbeeld niet – maar de stroom moet in de eerst plaats de prestaties ondersteunen. En die zijn gerust flitsend te noemen: 0 tot 60 mijl per uur (96 km/u) neemt amper 2,5 seconden in beslag. De kwartmijl is na 10,5 seconden afgelegd. De elektromotor neemt daarbij vooral instantkoppel bij lage toeren voor zijn rekening, en dus onmiddellijke respons op het gaspedaal.