De iconische Corvette schakelde twee jaar geleden over op een middenmotor. Maar ook deze C8-generatie krijgt een Z06, een versie die de Amerikanen specifiek afstemmen op circuit. Voordien gebruikte die Corvette Z06 een stevige compressor om zijn grote V8 flinke vermogens te doen uitbraken, maar dat is niet langer het geval.
Uit de racerij
Chevrolet zegt immers dat zijn nieuwe Corvette Z06 de krachtigste atmosferische V8 heeft gekregen die er ooit gebouwd is voor een productiemodel. Dat is bovendien geen 6.2-achtcilinder zoals in de ‘normale’ Corvette, maar een iets kleinere 5.5. Dat blok heeft de codenaam LT6, en gebruikt Chevrolet al een tijdje in zijn racewagen, de C8.R. De achtcilinder heeft dus al de nodige intensieve testkilometers op zijn naam.
Vlakke krukas
Het grote verschil is dat de Amerikanen zijn overgeschakeld op een vlakke krukas, die niet alleen de soundtrack van de V8 verandert, maar ook meer vermogen bij hoge toeren vrijgeeft. Zo is de achtcilinder 670 pk en 623 Nm sterk, en begint de rode zone op de toerenteller pas bij 8.600 toeren per minuut. Om dat geweld op circuit onder controle te houden, paste Chevrolet de koeling, de ophanging en de remmen aan. Een Z06 Performance Pack voegt extra koolstofvezel op het koetswerk toe, plakkeriger Michelin-rubber en grotere Brembo-remschijven uit koolstofvezel.