Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Chevrolet Corvette Z06: gemaakt voor het circuit (2021)

Nog geen elektrische toekomst voor deze Amerikaanse klassieker: de Chevrolet Corvette Z06 heeft centraal achterin de krachtigste atmosferische V8 ooit gebouwd: 670 pk.

De iconische Corvette schakelde twee jaar geleden over op een middenmotor. Maar ook deze C8-generatie krijgt een Z06, een versie die de Amerikanen specifiek afstemmen op circuit. Voordien gebruikte die Corvette Z06 een stevige compressor om zijn grote V8 flinke vermogens te doen uitbraken, maar dat is niet langer het geval.

AS24 Chevrolet Corvette Z06 2021 statisch voor

Uit de racerij

Chevrolet zegt immers dat zijn nieuwe Corvette Z06 de krachtigste atmosferische V8 heeft gekregen die er ooit gebouwd is voor een productiemodel. Dat is bovendien geen 6.2-achtcilinder zoals in de ‘normale’ Corvette, maar een iets kleinere 5.5. Dat blok heeft de codenaam LT6, en gebruikt Chevrolet al een tijdje in zijn racewagen, de C8.R. De achtcilinder heeft dus al de nodige intensieve testkilometers op zijn naam.

AS24 Chevrolet Corvette Z06 2021 interieur

Vlakke krukas

Het grote verschil is dat de Amerikanen zijn overgeschakeld op een vlakke krukas, die niet alleen de soundtrack van de V8 verandert, maar ook meer vermogen bij hoge toeren vrijgeeft. Zo is de achtcilinder 670 pk en 623 Nm sterk, en begint de rode zone op de toerenteller pas bij 8.600 toeren per minuut. Om dat geweld op circuit onder controle te houden, paste Chevrolet de koeling, de ophanging en de remmen aan. Een Z06 Performance Pack voegt extra koolstofvezel op het koetswerk toe, plakkeriger Michelin-rubber en grotere Brembo-remschijven uit koolstofvezel.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Audi-Q6-Offroad-Concept 01

Audi wil deze Q6 e-tron Offroad in productie nemen

Autonieuws
Alfa-ROmeo

Alfa Romeo verandert van gedachten: Verbrandingsmotoren blijven

Autonieuws
A-Research-INTRO

Deze nieuwe auto’s koop je voor minder dan 20.000 euro (2025)

Autonieuws
Ontdek meer