Op het virtuele salon van Shanghai schermen constructeurs met conceptcars en nieuwe elektrische auto’s. Eén merk springt er echter uit: BYD. Het merk, dat bij ons weinig bekend is, stelt twee nieuwe modellen en een gloednieuw platform voor met revolutionaire batterijtechnologie.
“Blade”-batterij
Net als alle elektrische platforms heeft het “e-Platform 3.0” van BYD een skateboardstructuur: een motor vooraan of achteraan en een batterij die in de vloer is ingewerkt. Niets revolutionairs op het eerste gezicht, maar de batterij zelf verdient meer aandacht. Ze gebruikt een nieuwe celtechnologie die BYD ‘blade’ doopt, Engels voor ‘scheermes’.
De cellen zijn rechtstreeks in de structuur geïntegreerd, maar de nieuwe technologie laat de batterij ook toe om veel meer energie op te slaan in dezelfde oppervlakte. Het resultaat is een rijbereik van 1.000 kilometer en dankzij de structuur op 800 volt kan ze 150 kilometer rijbereik bijladen in amper 5 minuten.
Nog indrukwekkender is dat deze BYD naar 100 km/u sprint in 2,9 seconden. Zei er iemand dat Chinese auto’s saai en banaal waren? De Chinezen laten tot slot ook weten dat het nieuwe platform niet alleen voorbehouden is voor BYD-producten. Het merk wil het ook met andere merken delen.