Het argwaan van Europeanen om een Chinese auto te kopen is ook de Chinese constructeurs niet ontgaan. Verschillende Chinese autobouwers willen echter duidelijk maken dat ze internationale aspiraties hebben, zonder lokale markten te vernielen. Koplopers daarin zijn MG en BYD, twee Chinese constructeurs die volop uitkijken naar een productiesite in Europa. BYD heeft die nu gevonden in Hongarije
Het hart van Europa
BYD’s komst naar Hongarije is geen complete verrassing. De Chinese gigant heeft namelijk al een fabriek “in het hart van Europa” waar bussen worden gebouwd! Gebeurt dat nog in het noorden van Hongarije, dan zal de autofabriek worden opgericht in het zuiden, in de buurt van Szeged.
De bedoeling is om er een “state of the art” fabriek op te richten die elektrische auto’s voor Europa moet produceren, met duizenden nieuwe jobs in de fabriek en bij toeleveranciers. We moeten er dan ook niet flauw over doen, voor de Europese economie is dit best goed nieuws.
Geen dag te vroeg
De hamvraag blijft echter wanneer de fabriek klaar zal zijn. Een deadline hebben we momenteel namelijk nog niet. Toch komt dit nieuws geen dag te vroeg. Want hoewel BYD in China een monsterverkoop kan noteren, krijgt het merk moeilijk voet aan wal in Europa.
Hoewel het een agressieve campagne voert, ondertussen 230 dealers in 19 landen heeft en 6 auto’s aanbiedt, loopt de verkoop niet explosief in Europa. Al kan daar de komende jaren weleens verandering in komen, met een Europese fabriek als katalysator.