Kan een raceauto zijn mannetje staan op het circuit? Stel je de vraag aan Hyundai, dan schuiven ze je deze Ioniq 5 N eN1 Cup Car voor, een geprepareerde Ioniq 5 N die deel mag nemen in zijn eigen merkenrace.
Racer pur sang
Nu is de Ioniq 5 N op zichzelf al geen doetje natuurlijk. Met vlot 650 pk, vierwielaandrijving en gesimuleerde versnellingen. “Fun” stond helemaal bovenaan het moodboard bij de ontwikkeling, al blijkt er nu dus ook plaats voor “race” te zijn.
Wat de Ioniq 5 N eN1 Cup Car namelijk mist aan zwierigheid qua naam, maakt hij ruimschoots goed qua circuitprestaties. Zo weegt de circuitversie van de Ioniq 5 nog 1.970 kg. Da’s 200 kg minder en ongeveer op het niveau van een Mercedes-AMG GT. De carrosserie wordt verder uitgeklopt en moet samen met een gigantische spoiler zorgen voor betere downforce. De lekker 5-spaaks velgen zitten dan weer omhuld in racerubber. Een rolkooi, gestript interieur en brandblussysteem maakt het plaatje af. Dit is een race-auto pur sang.
Iedereen welkom!
Krijgen cup-versies van bestaande modellen vaak een aangepast uitlaat- en inlaatsysteem, dan bouwt deze eN1 Cup Car simpelweg verder op de twee elektromotoren van de Ioniq 5 N. Het gaat dan over een elektromotor op de vooras van 226 pk en eentje op de achteras van 383 pk. Dankzij de ’N Grin Boost’-modus kan de eN1 Cup Car daardoor in golven van 10 seconden over maximaal 650 pk beschikken. Zie het als een nitro-knop vanuit je favoriete racegame!
Omdat deze Ioniq 5 N eN1 Cup Car lang niet meer straatlegaal is, stamt Hyundai zijn eigen raceklasse uit de grond, die eN1-klasse (vandaar de naam) is het elektronische equivalent van pakweg de Japanse Super Endurance of het Italiaanse ETCS. Dit jaar staan er alvast 10 officiële races gepland en alle merken/ auto’s zijn welkom die voldoen aan de regels voor de klasse. Zou Kia al een EV6 GT aan het ombouwen zijn en Porsche een Taycan aan het prepareren zijn? We kunnen het enkel maar hopen!