Citroën wil komaf maken met het twijfelachtige imago dat Franse merken al jaren achtervolgt als het op betrouwbaarheid aankomt. Iedereen die ooit een Franse wagen reed, heeft wel een verhaal over een technische storing op een ongewenst moment. Dat is nu verleden tijd voor Citroën, want zij bieden voortaan acht jaar fabriekswaarborg op hun nieuwe wagens. Al moet je wel de kleine lettertjes lezen.
Garantieoorlogen
Citroën is natuurlijk niet de enige die de garantie uitbreidt. Jaren geleden bliezen de Koreaanse merken ons omver door geen twee maar vijf jaar garantie te bieden. Vervolgens werd dat uitgebreid naar zeven jaar. Toen kwam Toyota, de benchmark als het over betrouwbaarheid gaat, op de proppen met liefst tién jaar garantie. En nu zien we dus ook in Frankrijk wat bewegen, met acht jaar garantie als resultaat.
Maal vier
“Citroën, we care”, is de formule die het merk gebruikt om de fabrieksgarantie van twee naar acht jaar op te trekken. Daarvoor moet je als klant wel aan een aantal voorwaarden voldoen. De eerste voorwaarde is dat je de auto trouw bij een erkende Citroën-garage binnenbrengt voor zijn onderhoud, en dat moet op de vastgelegde momenten gebeuren. Bovendien is de termijn dan wel langer geworden, de maximale kilometerstand om van de garantie te genieten blijft beperkt tot 160.000 kilometer. Dat is niet verkeerd, want zokan je nog altijd 20.000 kiloeter per jaar rijden om van de garantie te genieten. De vernieuwde garantievoorwaarden gelden voor wagens verkocht vanaf 10 januari 2025.
Dat Citroën deze verlenging van garantie aanbiedt, komt een beetje als geroepen. Eerder kampten ze al met problemen met de AdBlue-toevoegingen bij de dieselwagens en ook de 1.2 THP-benzinemotoren zijn niet vrij van mankementen.