Bij Citroën houden ze wel van fusion. Neem nu de C4 en elektrische Ë-C4. Die ziet eruit als een hatchback, maar staat wat hoger op de poten, waardoor je hem ook een crossover kunt noemen. En die schuin aflopende daklijn? Dan maak je er bijna een SUV-coupé van. De Fransen maken de fusion in het C4-gamma nu nog wat complexer met de komst van deze nieuwe C4 X en elektrische Ë-C4 X. Volgens Citroën mengt hij “de attitude van een SUV” en “de tijdloze finesse van een vierdeurs” met “de elegantie van een fastback”. Met dat laatste kan hij meteen mee met zijn al even kakelverse stalgenoot, de Peugeot 408.
Klasssieke derrière
De basis van deze C4 X en de gewone C4 is dezelfde: het CMP-platform. Maar de C4 X rijdt het gat tussen die C4 en de grotere C5 X netjes dicht: met 4,60 meter is hij een dikke 20 centimeter langer dan die C4 en zo’n 20 centimeter korter dan de C5 X. Met 2,67 meter is de wielbasis wel identiek aan die van de C4. Op visueel vlak neemt hij het front met de gesplitste koplampen over van de C4, net als de bredere wielkasten. Achteraan lopen de lijnen over in een klassiekere derrière, met uiteraard een ruimere koffer. De Fransen steken met dat ontwerp niet weg dat deze C4 in de eerste plaats mikt op de landen rond de Middellandse Zee, waar dit soort berlines in alle mogelijke maten populair is.
Vooral koffer
Met de identieke wielbasis is de toegenomen lengte van deze C4 X vooral goed nieuws voor de kofferruimte: met 510 liter is die uiteraard flink ruimer dan de 380 liter van de C4. Binnenin neemt de nieuwkomer het dashboard van de C4 over, maar hij introduceert wel het nieuwe infotainmentsysteem dat op de grotere C5 X debuteerde. Dat gebruikt een touchscreen van 10 duim, stemherkenning, enzovoort. Citroën monteert ook in deze nieuwe C4 X zijn Advanced Comfort Seats met betere ondersteuning en dikker schuim.
Alleen elektrisch
Onder de motorkap installeert Citroën de 1.2 PureTech-driecilinder met 100 en 130 pk, en de BlueHDi-dieselmotor van 130 pk. Maar de Benelux, Oostenrijk, Duitsland, Scandinavië, de Baltische staten, het Verenigd Koninkrijk en Portugal zien alleen de volledig elektrische Ë-C4 X in de showroom verschijnen. Die gebruikt de intussen vertrouwde Stellantis-aandrijflijn met batterij van 50 kWh en elektromotor van 100 kW (136 pk), en moet op een volle lading 360 kilometer ver geraken. De Ë-C4 sprint naar 100 km/u in 9,5 seconden en haalt een topsnelheid van 150 km/u. Opladen kan standaard aan 7,4 kW, optioneel aan 11 kW en met een snellader aan 100 kW.