De SUV-familie van PSA bestrijkt (onder meer) de Peugeot 3008, de Opel Grandland, de DS7 Crossback en de Citroën C5 Aircross. Maar deze laatste tak van de familie had nog geen plug-in hybride in het aanbod, een lacune die nu wordt weggewerkt. Het is bovendien net in zijn honderdste jaar dat Citroën een grote stap zet in elektrische aandrijving. Ja goed, daarvoor was er al de van Mitsubishi afgeleide C-Zero, maar die was u waarschijnlijk al vergeten intussen.
225 pk
De Citroën C5 Aircross Hybrid neemt vanzelfsprekend het hybride systeem van de overige familieleden over. Het bestaat uit een 1,6-liter turbobenzine en een elektrische motor. Samen kunnen die 225 pk en 320 Nm ontwikkelen. Volgens de WLTP-norm bedraagt het elektrisch rijbereik tot 50 kilometer, en volgens diezelfde norm is de gemiddelde CO2-uitstoot 39 g/km. Wat hem ook na 2020 nog een fiscaal vriendelijke behandeling oplevert.
De hybride beschikt over verschillende rij-instellingen: electric, hybrid, sport en save. Met die modus is het mogelijk om het elektrisch bereik op te sparen, bijvoorbeeld wanneer de laatste 10 kilometer van uw rit in de stad zijn. Je kan bovendien zelfs kiezen of je 10, 20 dan wel alle elektrische kilometers wenst te sparen.
Aan een gewoon stopcontact heeft hij 7 uur nodig om een lege batterij vol te tanken. Citroën kan u een speciaal stopcontact bezorgen waardoor dit in 4 uur lukt, en met een eveneens via Citroën te leveren Wallbox met snellader van 7,6 kW kan laden zelfs in nauwelijks 2 uur.
DNA-kwestie
Zoals Citroën zelf aangeeft past elektrisch rijden perfect binnen het DNA van Citroën dat comfort vooropstelt. Elektrisch rijden voegt daar stilte en gebruiksgemak aan toe. Citroën voegt nog een bijzonder trekje toe, waarmee de hybride chauffeur zich van de andere kan onderscheiden. Wanneer hij elektrisch rijdt, gaat een blauw lichtje aan de onderkant van de achteruitkijkspiegel branden. Alleen de buitenwereld kan dat lichtje zien. Een klein maar fijn detail. De Citroën C5 Aircross Hybrid kost 42.930 euro.