Vandaag zitten automerken gewrongen tussen de vraag naar SUV’s van de markt, de zin om een praktische break te bouwen en de status van een berline. Citroën hakt geen knopen door, maar combineert de drie in zijn nieuwe C5 X.
Een beetje van alles
Deze nieuwe C5 X is iets minder SUV dan de kleinere C4, die dezelfde Franse melange voorrijdt. Hij onderscheidt zich in de eerste plaats door zijn design. Dit hatchbackachtige model met afmetingen van een grote berline uit het D-segment pakt uit met de nieuwe designtaal van het Franse merk: een X-vormig radiatorrooster met ingewerkte dagrijlichten. Op de flanken leidt de aflopende daklijn naar een achterkant die flirt met het design van SUV-coupés. Op de kofferklep zie je opnieuw de X-vormige lichtsignatuur, en vreemd genoeg ook een spoiler.
In tegenstelling tot de buitenkant ziet deze Citroën C5 X er binnenin veel klassieker uit. Tenminste, voor een Citroën. Het dashboard met twee ‘verdiepingen’ beschikt over een nieuw scherm van 12 duim dat een nieuw infotainmentsysteem bedient, en over een head-updisplay. Net als in de C4 kan je de klimaatregeling opnieuw met knoppen bedienen. De traditie van het merk wil dat comfort primeert, onder meer dankzij Advanced Comfort-zetels met ultrazachte vulling.
Plug-inhybride
De benaming Advanced Comfort wordt ook gebruikt voor de ophanging. Net als bij de meest recente Citroëns behoren de dempers met progressieve hydraulische aanslagpunten tot de standaarduitrusting. De C5 X gaat nog een stapje verder en maakt er adaptieve schokdempers van, met drie modi. Over de motoren geven de Fransen nog niet veel prijs, maar deze C5 X gebruikt ongetwijfeld de meest recente versie van het moduleerbare EMP2-platform van de Stellantis-groep. Daardoor mogen we de drie- en viercilinders op benzine en diesel van de andere modellen op dat platform verwachten. Een 225 pk sterke plug-inhybride zal meteen vanaf de lancering beschikbaar zijn. Volgens Citroën geraakt die volledig elektrisch meer dan 50 kilometer ver. De nieuwe C5 X komt in de tweede helft van dit jaar op de markt.