Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Citroën Ë-C4 en Ë-C4 X: krachtigere motor en meer rijbereik

Citroën breidt het motoraanbod van zijn elektrische C4-modellen uit. De vernieuwde Stellantis-aandrijflijn zorgt voor een krachtigere motor en meer rijbereik.

Vorig jaar stelde Citroën de C4 X voor, een soort fusionfastback die wij alleen als elektrische Ë-C4 X krijgen. Daarvoor gebruiken de Fransen de vertrouwde elektrische Stellantis-aandrijflijn met batterij van 50 kWh en elektromotor van 100 kW (136 pk). Die combinatie past Citroën ook toe in de semi-naamgenoot van deze Ë-C4 X, de Ë-C4. Maar Stellantis heeft intussen een verbeterde versie van die aandrijflijn ontwikkeld, met een iets krachtigere elektromotor en iets grotere batterij. Die introduceert Citroën nu in de Ë-C4 en Ë-C4 X.

Citroën Ë-C4 and Ë-C4 X (2023) dynamic, front view

Meer dan 400 kilometer

De hybride synchroonmotor is door zijn andere architectuur 115 kW (156 pk) sterk en doet daardoor beter dan de synchroonmotor met permanente magneet van 100 kW (136 pk). De batterij krijgt een iets andere samenstelling met een hoger nikkelgehalte en wordt standaard voorzien van een warmtepomp. De capaciteit neemt met 4 kWh toe vergeleken met de oude versie: 54 kWh in plaats van 50 kWh voordien. De laadtijden blijven ongewijzigd: standaard gebeurt dat enkelfasig aan 7,4 kW, optioneel aan 11 kW. Snelladen kan aan 100 kW. Citroën mikt met de nieuwe aandrijflijn op een WLTP-rijbereik van 420 kilometer.

Citroën Ë-C4 and Ë-C4 X (2023) static view

Beide blijven behouden

De Fransen behouden beide aandrijflijnen wel in hun line-up. De uitvoeringen Live, Feel en Feel Pack van de Citroën Ë-C4 en Ë-C4 X gebruiken dus de oude elektromotor (100 kW) en batterij van 50 kWh, de Shine-uitvoering van beide modellen doet het met de nieuwe motor (115 kW) en batterij van 54 kWh.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer