Vorig jaar stelde Citroën de C4 X voor, een soort fusionfastback die wij alleen als elektrische Ë-C4 X krijgen. Daarvoor gebruiken de Fransen de vertrouwde elektrische Stellantis-aandrijflijn met batterij van 50 kWh en elektromotor van 100 kW (136 pk). Die combinatie past Citroën ook toe in de semi-naamgenoot van deze Ë-C4 X, de Ë-C4. Maar Stellantis heeft intussen een verbeterde versie van die aandrijflijn ontwikkeld, met een iets krachtigere elektromotor en iets grotere batterij. Die introduceert Citroën nu in de Ë-C4 en Ë-C4 X.
Meer dan 400 kilometer
De hybride synchroonmotor is door zijn andere architectuur 115 kW (156 pk) sterk en doet daardoor beter dan de synchroonmotor met permanente magneet van 100 kW (136 pk). De batterij krijgt een iets andere samenstelling met een hoger nikkelgehalte en wordt standaard voorzien van een warmtepomp. De capaciteit neemt met 4 kWh toe vergeleken met de oude versie: 54 kWh in plaats van 50 kWh voordien. De laadtijden blijven ongewijzigd: standaard gebeurt dat enkelfasig aan 7,4 kW, optioneel aan 11 kW. Snelladen kan aan 100 kW. Citroën mikt met de nieuwe aandrijflijn op een WLTP-rijbereik van 420 kilometer.
Beide blijven behouden
De Fransen behouden beide aandrijflijnen wel in hun line-up. De uitvoeringen Live, Feel en Feel Pack van de Citroën Ë-C4 en Ë-C4 X gebruiken dus de oude elektromotor (100 kW) en batterij van 50 kWh, de Shine-uitvoering van beide modellen doet het met de nieuwe motor (115 kW) en batterij van 54 kWh.