In Frankfurt toont Audi de A2 nog in de vorm van een concept, maar het mag duidelijk zijn dat de Duitse constructeur plannen heeft om opnieuw een ruime kleine stadswagen in de markt te zetten. Want het verhaal van de vorige A2 heeft een bittere nasmaak nagelaten.
Te avant-garde
De A2 was voor Audi een technologische etalage: een aluminium koetswerk om gewicht te besparen, aandacht voor aerodynamica en zelfs aandacht voor efficiëntie aan de pomp met de 3 liter-auto. Indrukwekkend, alleen lag de wereld daar toen nog niet wakker van, en hadden de hoge ontwikkelingskosten een onaangenaam gevolg op het prijskaartje. Populair was hij niet, ook al geven de tweedehandsprijzen van dit moment aan dat het idee juist zat, maar de tijdsgeest nog niet mee had. Want nu mag je nog rekenen op 10.000 euro voor een oude A2.
Tijd voor een nieuwe dus. Deze blijft kort: 3,8 meter lang en 1,7 meter breed, wat minder is dan een A1. Vier man kan hij aan boord verwelkomen. De concept car in Frankfurt wordt elektrisch aangedreven, maar de klassieke verbrandingsmotoren zullen eveneens een rol spelen, net als een ‘range extender’ optie zoals bij BMW’s i3. Audi gaat in zijn communicatie uitgebreid in op de nieuwe led-technologie voor de verlichting, maar vermeldt niet of het opnieuw opteert voor aluminium voor het koetswerk.
Fiets
Naast het spacy interieur, met onder meer flink wat touch screens om diverse functies te bedienen, is het toch vooral de ruimte achterin die opvalt. Audi heeft namelijk een aparte ruimte gecreëerd voor een fiets. Voor alles een oplossing. Wanneer hij in productie kan gaan, is vooralsnog onduidelijk. (tw/jd)