Audi heeft al eerder concepts van elektrische SUV’s gepresenteerd, maar deze keer benadrukt de constructeur: dit wordt hem.
Tot 500 km ver
De productieversie van de E-Tron Quattro - zeg maar Audi’s X6 - kan gebruik maken van de technologie die Audi ontwikkelde voor de op stapel staande R8 E-tron. Dit moet de eerste volledig elektrische SUV van Audi worden die op grote schaal kan worden verdeeld, zo beweert het merk. Dan is een stevig rijbereik een must. Voorlopig houdt Audi daarover de lippen op elkaar geklemd, maar 500 kilometer lijkt ons dan wel een noodzaak. De batterijen zullen hun vermogen over de vier wielen verdelen, via drie elektrische motoren. Een bedient de vooras, achteraan vind je er nog twee andere.
Klieft door de lucht
Om de autonomie zo groot mogelijk te maken, heeft Audi de luchtweerstand van deze SUV zo klein mogelijk gemaakt. De concept heeft een - voor een auto van deze omvang - opmerkelijke Cx-waarde van 0.25. Daarvoor maakt hij gebruik van aërodynamische elementen die kunnen bewegen. Je vindt die vooraan, opzij en achteraan de auto. Ook de bodem is volledig vlak om wervelingen uit te sluiten. De concept maakt gebruik van het modulair langsplatform, dat flexibele oplossingen biedt om transmissie en batterijpacks samen te kunnen onderbrengen. De batterijen vind je onder de passagiersstoelen en tussen beide wielassen, wat een goede gewichtsverdeling moet garanderen en een rijdynamiek die op het niveau van Audi staat. Hij zal in de lengte tussen de Q5 en de Q7 passen.
Tot slot, de productiedatum. Audi belooft hem voor 2018. Dat zijn eigenlijk nog maar enkele nachtjes slapen.