4,06 meter lang, en daardoor 10 cm langer dan de studie die Audi begin dit jaar in Detroit voorstelde. Maar ook in Spydervorm oogt de e-tron nog gebald en goddelijk. Net zoals de R8 moet je de vier ringen op de motorkap zoeken, en niet op de grille. Iets wat we blijkbaar op nog wel meer productie-Audi’s mogen verwachten.
Elektro-diesel
De grootste nieuwigheid aan deze e-tron versie laat zich niet zien. Vooraan vind je nog steeds twee elektromotoren, die samen goed zijn voor 88 pk. Met hun 352 Nm koppel kunnen ze de e-tron helemaal alleen elektrisch voortbewegen via de voorwielen. In alledaags gebruik wordt deze e-tron eigenlijk voornamelijk op de achterwielen aangedreven, door een achteraan ingebouwde TDI diesel.
Het gaat hier om een nieuwe generatie van de 3.0 TDI zescilinder, die dankzij twee turbo’s aan 300 pk en 650 Nm komt. In 4,4 seconden moet hij aan 100 staan. Elektrisch heeft hij een rijbereik van 50 km. De batterijen opladen gebeurt via het stopcontact.
Dankzij de elektromotoren kan Audi een gemiddeld verbruik van 2,2 l/100 km opgeven, wat indrukwekkend is voor een auto die toch 1.450 kg weegt. Met de 50 liter tank moet een rijbereik van 1.000 km mogelijk zijn.
Wanneer?
Het vermoeden is groot dat we de e-tron uiteindelijk als R4 in het straatbeeld zullen mogen begroeten. Maar wat hij dan van deze aandrijvingsvorm overhoudt, en of hij visueel nog veel zal veranderen, dat houdt Audi vooralsnog voor zich.