Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Concept car: Audi e-tron Spyder – Met diesel

Voor Parijs heeft Audi het dak van de e-tron gehaald, maar ook een dieselaandrijving toegevoegd aan de elektro-motoren. Alweer een stap dichter bij productie dan?

4,06 meter lang, en daardoor 10 cm langer dan de studie die Audi begin dit jaar in Detroit voorstelde. Maar ook in Spydervorm oogt de e-tron nog gebald en goddelijk. Net zoals de R8 moet je de vier ringen op de motorkap zoeken, en niet op de grille. Iets wat we blijkbaar op nog wel meer productie-Audi’s mogen verwachten.

Elektro-diesel

De grootste nieuwigheid aan deze e-tron versie laat zich niet zien. Vooraan vind je nog steeds twee elektromotoren, die samen goed zijn voor 88 pk. Met hun 352 Nm koppel kunnen ze de e-tron helemaal alleen elektrisch voortbewegen via de voorwielen. In alledaags gebruik wordt deze e-tron eigenlijk voornamelijk op de achterwielen aangedreven, door een achteraan ingebouwde TDI diesel.

Het gaat hier om een nieuwe generatie van de 3.0 TDI zescilinder, die dankzij twee turbo’s aan 300 pk en 650 Nm komt. In 4,4 seconden moet hij aan 100 staan. Elektrisch heeft hij een rijbereik van 50 km. De batterijen opladen gebeurt via het stopcontact.

Dankzij de elektromotoren kan Audi een gemiddeld verbruik van 2,2 l/100 km opgeven, wat indrukwekkend is voor een auto die toch 1.450 kg weegt. Met de 50 liter tank moet een rijbereik van 1.000 km mogelijk zijn.

Wanneer?

Het vermoeden is groot dat we de e-tron uiteindelijk als R4 in het straatbeeld zullen mogen begroeten. Maar wat hij dan van deze aandrijvingsvorm overhoudt, en of hij visueel nog veel zal veranderen, dat houdt Audi vooralsnog voor zich.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer