Zo kan je dus ook downsizen interpreteren: een sportief model dat doorgaans op een hoger niveau wordt voorgesteld, naar een kleiner model brengen. Audi gooit nu een eerste visje uit met deze RS-conceptversie van de Q3.
Een... verlaagde SUV
Deze RS Q3 ziet eruit zoals je van een RS zou verwachten. Wel iets agressiever, maar toch nog discreet. Hij beschikt over 20-duims velgen, wat meer geborsteld aluminium voor de afwerking en voor het single frame radiatorrooster, en matzwarte zijspiegels. Hij kreeg zijschorten, wielkastverbreders en sportiever getekende bumpers. Het radiatorrooster zelf is afgewerkt in blinkend zwart. Bovendien is de Q3 25 mm lager gelegd ten opzichte van de gewone SUV. Waarmee Audi het voordeel van een SUV teniet doet, maar soit...
TT-RS saus
Audi wil deze Q3 natuurlijk lager tegen de grond voor een betere wegligging. Onder zijn motorkap verbergt hij de prachtige 2.5 vijfcilinder turbo uit de TT-RS. Hier puurt Audi er 360 pk uit, die over de vier wielen hun weg naar het asfalt zoeken. In 5,2 seconden moet hij aan 100 kunnen staan. De top bedraagt 265 km/u.
Speciaal voor de concept heeft Audi extra zorg besteed aan het voorkomen van de motor, met een carbon bedekking, rood kleppendeksel en zelfs een nummering van de cilinders aan de bedekkingen van de ontstekingskaarsen – bougies voor u en mij. De luchtfilter kreeg een aluminium behuizing. Mechaniek mag nog eens kunst zijn, en dat zien we vandaag maar al te weinig.
De Q3 RS Concept gaat in première op het autosalon van Bejing, van 25 april tot 5 mei. Maakt hij kans op echte productie? Moeilijk in te schatten, maar in het verleden zijn de meeste RS concepts toch doorgegroeid naar echte productie.