De opengewerkte deuren doen ons meteen denken aan de Z1 uit de jaren ’90, maar wie zijn klassiekers echt kent, weet meteen dat BMW verwijst naar zijn 328 uit de jaren ’30. Die werd 75 jaar geleden gepresenteerd. Met deze wagen won BMW in 1938 zijn klasse in de toen nog echte Mille Miglia, een 1.600 km lange lus op de openbare weg van en naar Brescia. In 1940 was de 328 coupé zelfs de algemene klassementswinnaar. BMW zette zich op de kaart als constructeur van sportieve modellen, een reputatie waarop het merk vandaag nog kan teren.
Plaats beide naast elkaar, en je ziet meteen dat 328 Hommage geen retro-pastiche is: hoekig, vlak en breed tegenover het smalle, sierlijke origineel. Wel vormen de ronde koplampen en het opvallende niertjesrooster een mooie knipoog naar het verleden. De lederen riemen opzij zijn er slechts voor de sier, waar die in de oude 328 echt de motorkap op zijn plaats moesten houden.
Hint naar i3 en i8
Met de constructie verwijst BMW ook al naar zijn elektrische i3 en i8 modellen, die in de pijplijn zitten. Zo is de carrosserie van 328 Hommage opgetrokken uit met carbonvezels versterkt plastic (CFRP). Hierdoor komt het totaalgewicht op om en bij 1.300 kg. De i3, die voor 2013 in de productieplanning staat, zal ook over een carbon koetswerk beschikken. En het valt niet uit te sluiten dat de i8 elektrische sportwagen enkele trekjes van de 328 Hommage overneemt.
Onder de motorkap van het Hommage-model houdt BMW het voor een keer klassiek. Daar ligt nog eens een goede oude 3.0 zescilinder.
Minimalist
Dat moet flink wat sensaties geven in de rijderspost. De cockpit is zeer minimalistisch opgevat. De ruitjes zijn veredelde wind- en vliegenvangers, en op veel meer dan een toerenteller moet de bestuurder niet rekenen. De passagier beschikt over 2 infoschermen, die een mix vormen van iPad en chronometer, opnieuw een verwijzing naar de competitie.
Net als de voorgaande M1 Hommage, is het weinig waarschijnlijk dat dit model ooit echt in productie wordt genomen. Jammer. (mh/jd)