Voor BMW is de Concept Active Tourer een drievoudige wereldpremière. Hij is de eerste monovolume van het merk, de eerste plug-in hybride en bovenal, de eerste BMW die zijn vermogen naar de voorwielen stuurt.
Voor morgen
Al in zijn beschrijving toont BMW zich ontzettend gedetailleerd, toch voor een concept. Zo weten we dat hij 4,35 meter lang is, 1,83 meter breed en 1,65 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,67 meter, wat hem ongetwijfeld een gigantische binnenruimte oplevert. De batterijen blijken onder de vloer van de auto opgeslagen, om geen kofferruimte af te snoepen. Die koffer kan overigens groter, dankzij een 40/20/40 neerklapbare achterbank. Allemaal gegevens die iets vanzelfsprekend willen duidelijk maken: veel geduld zullen we niet moeten opbrengen voor deze auto in productie gaat. Alleen zal het interieur er dan wel wat ‘aardser’ uitzien dan de concept aangeeft.
Moeilijk voor de fans
Ook de aandrijving is al tot in de details bekend. Een 1.5 turbobenzine driecilinder krijgt hulp van een door lithium-ion batterijen aangedreven elektrische motor in de Concept Active Tourer. Het moet als vloeken in de kerk klinken voor de echte BMW-fans, maar deze combinatie drijft de voorwielen aan. Mogelijk kan hij net als de Peugeot 508 RXH even een vierwielaandrijver worden, want de elektromotor bevindt zich aan de achterwielen.
Het hybride concept laat samen een uitstekende 190 pk optekenen. Dat brengt hem in minder dan 8 seconden aan 100 km/u en de top bedraagt 200 km/u. Officieel heeft hij genoeg aan 2,5 liter om 100 km ver te komen (CO2: 100 gr/km). De auto zal/zou in staat zijn om 30 km ver te rijden op alleen elektrisch vermogen. Dat zou hij mee te danken hebben aan intelligente energie sturing. Wanneer de bestuurder een bestemming ingeeft op de gps, dan gaat deze module bekijken waar het best het elektrisch vermogen wordt aangesproken en waar beide, om een maximaal rendement te garanderen. Het EcoPro systeem – dat we reeds uit andere BMW’s kennen – gaat hier nog een stapje verder. Zo kan hij bij gas lossen in vrijstand ‘zeilen’ en dat tussen 50 km/u en 160 km/u. De motor kan zelfs worden uitgeschakeld om uit te bollen… vanaf 125 km/u.
Hopelijk leren we in Parijs al wanneer we hem op de markt mogen verwachten en tegen welke prijs. (LZ)
Klik hier voor alle nieuws over het merk BMW
Klik hier en zoek uw occasie BMW Concept Active Tourer tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van BMW Concept Active Tourer, en een selectie van tweedehandse BMW’s.