De Belg Jochen Paesen stond in voor het design van het interieur. Een sportwagen met vleugeldeuren, 356 pk en 800 Nm sterk. Dat is volgens BMW de toekomst. Hoe rijmt het Münchense merk dat met zijn zuinige Efficient Dynamics? Wel, om te beginnen heeft deze Vision EfficientDynamics slechts een 1.5 driecilinder turbodiesel motor, en nog een elektromotor aan de vooras en eentje aan de achteras. Een top van 250 km/u en toch maar een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km (CO2: 99 gr/km). BMW wil duidelijk aantonen dat de eco-auto van de toekomst toch sportief kan zijn ook. Hij kan ook 100 procent elektrisch rijden, wat een nuluitstoot geeft. Opladen verloopt via het stopcontact, wat volgens BMW een CO2-uitstoot in de energiecentrale van 50 gram per verreden elektrische kilometer. Tenzij die energie van een windmolen zou komen.
Reikwijdte
Volgens BMW kan je de lithium-polymeer batterijen in 2,5 uur opladen via een gewone 230 volt-stekker. Puur elektrisch heeft hij een reikwijdte van 50 kilometer, met de dieseltank komen daar nog 650 kilometer bovenop. Voor serieproductie valt deze hi-tech Vision te duur uit, maar we zijn zeer benieuwd naar de vertaling van de hybride aandrijfvorm naar de moderne BMW’s. (mh)