De Citroën Cactus is één van de betere verrassingen van de afgelopen jaren. Origineel, creatief, vol ideeën die niet allemaal even nuttig zijn, maar op zijn minst een frisse wind door het autolandschap doen waaien. Het publiek lijkt hem ook aan het hart te drukken. Hij voldoet niet helemaal aan de verwachtingen van Citroën, maar hij neemt toch een flink stuk van de verkoop voor zijn rekening. Wanneer je zo’n leukerd in het gamma hebt, dan is er toch niets wat je weerhoudt om hem nog leuker te maken. Dus zien we hier de Cactus M.
M van Mehari
Die M staat voor Mehari, een intussen iconisch geworden Citroën uit de jaren ’70. Hij is de definitie van een zomerauto. De Cactus M wil de moderne versie van de Mehari zijn. Hij komt over als een beter geslaagde versie van de sympathieke maar slecht geassembleerde C3 Pluriel.
De scharnieren van de deuren zijn duidelijk zichtbaar, de deuren zijn uit plastic en ze worden beschermd door een speciale variant van de Airbump die ook aan steenslag kan weerstaan, aan zout water en aan zand. Voor de achterste wielen is een kleine treeplank gemonteerd om snel naar de achterbank te kunnen springen. De bekleding van de stoelen lijkt wel die van een surfpak, hij beschikt over een rolbar achteraan en een voorruit met dragers voor een surfplank of wakeboard. Het hele interieur kan je met een hogedrukreiniger schoonspuiten, er zijn gaatjes die het water helpen afvloeien. De Citroën Cactus M Concept staat hoger op zijn poten, het dak kan volledig verwijderd worden en laat zich plaatsen als een Decathlon tent. Meer zelfs, je kan het dak echt als tent gebruiken. De voortrein krijgt het Grip Control systeem dat we al uit de Peugeot 3008 kennen en hem op moeilijk terrein mogelijkheden geeft.
Wanneer dit niet de auto is die iedereen op vakantie wil rijden, dan lijkt hij er toch in elk geval wel heel hard op. Wees niet bescheiden Citroën, de wereld wacht op een nieuwe Mehari. Maak hem.