Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Concept car: Citroën Metropolis – “Chinezen kijken eerst naar de achterbank”

Citroën had de Metropolis al eens eerder laten zien, in 2010 in het Franse paleis op de Wereldexpo van Shanghai. Hij leek op het eerste gezicht weinig meer dan een poging om het merk op de kaart te zetten in de grootste markt van de wereld.

Maar kijk, verbazend genoeg dook de Metropolis opnieuw op in Genève. Waarom? Elke concept is ofwel een intentieverklaring van een merk, ofwel een poging om reacties te peilen. We wilden daarom wel eens weten wat de boodschap is achter de aanwezigheid in Europa van een prestigeberline, die eigenlijk in Chinese geboren werd. Met die vraag trokken we naar Thierry Metroz, designdirecteur bij Citroën.

AS24: Citroën heeft sinds lang bevestigd dat de C6 geen opvolger krijgt, en nu staat hier de Metropolis. Hoe moeten we dit inschatten?

Thierry Metroz: “Dat de C6 geen opvolger krijgt, betekent niet dat we niet meer aanwezig willen zijn met een prestigemodel. Aanwezigheid in het premiumsegment kan verschillende vormen aannemen. Het hoeft dus niet om een klassieke opvolger van de C6 te gaan. Daarom hebben we ook de DS-lijn in het leven geroepen.”

Waarom was het interessant om jullie Chinese designafdeling te belasten met het uitwerken van de Metropolis?

“Eerst was het de bedoeling om onze Chinese tak te raadplegen en hen toe te laten ervaring op te bouwen via dit project. Onze ploeg daar bestaat voornamelijk uit Chinezen, maar met een Frans kader. Het gaat hier om een nog jong team. Ze hebben uiteindelijk carte blanche gekregen om hun visie te tonen op wat een prestigieuze auto in China zou zijn, met respect voor de traditionele Citroën-identiteit.”

Het lijkt een geslaagde oefening te zijn. Deze ‘onervaren’ ploeg lijkt verder te zijn gegaan dan een ervaren Europees team zou durven. Minder zelfcensuur?

“Inderdaad, en dan vooral omdat China geen traditie heeft als auto-ontwerper. Zelfs niet als designer in het algemeen. Dus onze ontwerpers stelden zich minder vragen. Bovendien ligt een jonge ploeg ook minder wakker van de vraag ‘Is dit nu allemaal wel haalbaar?’. Ze hebben dus alles kunnen doen wat ze wilden met Metropolis. Alleen moesten ze een aantal Citroën-codes respecteren, zoals de gebogen achterruit bijvoorbeeld.”

Heeft u lessen geleerd uit dit project?

“Absoluut. Zo moet je weten dat in China de aankoop van een auto een echte gezinsactiviteit is. Met zijn tienen komen ze toe bij de concessiehouder, en het zijn vaak de grootouders die de aankoop financieren. Dus is de ruimte op de achterbank het eerste waar zij naar kijken. Wanneer je een prestigemodel wil ontwikkelen, hebben we nu geleerd dat je verbazingwekkende resultaten kan bereiken wanneer je begint vanop de achterbank. We hebben ook geleerd dat de Chinezen meer bezig zijn met het detail, dan met het geheel. Bij Metropolis uit zich dat in onder meer de visuele onderbreking van de flank vooraan en door het ‘zwaard’ in de achterste stijl, dat we benadrukken met led-verlichting. Een ander voorbeeld is de bijzonder gedetailleerde binnenkant van de lichtblokken.”

“Deze beeldhouwelementen zal je ook in de komende DS-producten terugvinden. Ik kan u ook zeggen dat Citroën voortaan ‘wereldauto’s’ zal maken, die zowel in Europa als in China in identieke vorm op de markt zullen komen. Omdat de Chinese markt momenteel 3 keer sneller evolueert dan de andere, is het logisch dat er snel elementen van de Metropolis op onze modellen zullen opduiken.”

De uiteindelijke boodschap: er zal nooit een Citroën van meer dan 5 meter opduiken, maar deze Metropolis geeft al een goed beeld van hoe de DS5 er zal uitzien. En daar gaan we geen 10 jaar op moeten wachten. Cool.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Citroen

Klik hier en zoek uw occasie Citroen Metropolis tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Citroen Metropolis, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer