Het merk heeft zich tot doel gesteld om de Franse luxe in autoland opnieuw te doen herleven. Deze concept borduurt verder op een aantal gimmicks die we al eerder zagen, zoals de Divine DS uit 2014 bijvoorbeeld. Zo heb je de lichtblokken vooraan die eerder thuis lijken te horen in het uitstalraam van een juwelier. Achteraan nemen de lichtblokken een driedimensionale vorm aan van schubben. Een achterruit heeft hij niet.
402 pk
Er valt nog heel wat te vertellen over het design, maar afgaand op de foto’s valt meteen één ding op. De DS E-Tense lijkt wel heel hard op een schreeuw van de PSA-groep richting Renault: ‘Hey, wij kunnen ook een Alpine maken.’ Hij meet weliswaar 4,72 meter in de lengte, en is slechts 1,29 meter hoog. Zijn top bedraagt 250 km/u en hij haalt met zijn 402 pk en 516 Nm 100 km/u in 4,5 seconden. Dit lijkt wel op een zeer sportieve GT. Alleen…
360 kilometer
Zoals zijn naam aangeeft, staat de ‘E’ in E-Tense voor een 100 procent elektrische auto. Hij is uitgerust met batterijen van 53 kWh, die hem een theoretisch bereik geven van 360 kilometer in de stad en 310 km daarbuiten. Dat is wat anders dan wat Renault met de Alpine wil bereiken.
Wat ons bezighoudt, wat wil de PSA-groep eigenlijk aantonen met de DS E-Tense? Zoals alle concepts van de groep verleidt hij, maar zal ook deze weer zonder gevolg blijven? We zijn geneigd te zeggen dat PSA nu wel eens mag ophouden met stijloefeningen die uiteindelijk alleen de nieuwe lichtblokken van de volgende DS weergeven. We zouden wel eens een visie willen zien op een moderne, nieuwe DS. Want behalve de DS 4 Crossback dateert de laatste nieuwe echte DS – de DS 5 – al van 2011. Wij zijn dus klaar voor echte vernieuwing, nu jullie nog PSA.