Een vierdeurscoupé met vier vleugeldeuren, kan het nog spectaculairder? Ford is in elk geval reeds zeker van een publiekstrekker op zijn stand in Frankfurt. Maar er is meer aan de hand met de Evos.
Veel concurrentie
Zoals Ford wel vaker doet, geeft de Evos de designrichting aan die Ford uit wil. Zo doet de lengte van de Evos denken aan die van een Mondeo: 4,50 meter. Met een hoogte van 1,36 meter is hij dan weer een rasechte coupé. De kunst is om verder te kijken dan wat het oog vertelt. Het ontbreekt Ford momenteel aan een vierdeurscoupé, zoals de VW Passat CC. Reken daarbij het succes van Citroëns DS-verhaal, en het is duidelijk dat Ford een premium middenklasser hard nodig heeft. En waarom zou die dan niet de badge ‘Capri’ kunnen dragen? Want Mondeo CC is toch zo droog, niet?
Ford laat zelf nog niet te veel in zijn kaarten kijken, maar geeft gewoon aan dat het een nieuwe designrichting klaar heeft. Het trapeziumvormige radiatorrooster wordt een vaste waarde op toekomstige Fords, net als de geprononceerde wielkasten en de hoge schouderlijn. We mogen ons aan enkele uitgesproken sportieve Fords verwachten, blijkbaar.
In de wolk
Het interieur vertoont die typische uitbundigheid van een showcar, maar de telematica is wel interessant. Via een internetverbinding kan data van de gebruiker van een cloud (wolk) afgehaald worden: muziek, contactgegevens, een agenda,...
Natuurlijk gaat het hier om een hybride, met benzinemotor en lithium-ion batterijen die aan het stopcontact kunnen worden opgeladen. Volledig elektrisch rijden behoort tot de mogelijkheden. Of we de Evos echt zoals hier in productie zullen zien komen, is onwaarschijnlijk. (mh/sp-x)