De productie van de RS is ten einde, en de nieuwe Focus komt er volgend voorjaar aan. Omdat er steeds vraag is naar een sportieve Focus, heeft Ford beslist de ST wat hoger te positioneren, meer als een concurrent voor een Volkswagen Golf R.
De nieuwe Focus brengt een stijlbreuk met het oude model. Opvallend, maar deze keer is geen driedeurs model meer voorzien. De ST-studie die Ford in Parijs toont, komt grotendeels overeen met het productiemodel. We zien een in het oog springende dakspoiler, een stoere bumper met een enorme koelopening, In de koplampen zijn led-dagrijlichten ingebouwd. Achteraan is het diffusor-effect minder zichtbaar en is deze in carrosseriekleur gespoten.
Sportief interieur
Aan de binnenkant wil Ford een sprong vooruit zetten in afwerkingskwaliteit, wat geen overbodige luxe is bij het merk. Paralellen met zijn voorganger zijn er nauwelijks te vinden. Typisch voor de ST zijn het sportstuur, de sporstoelen en de aparte versnellingspook. Ook de drie tellertjes bovenaan de middenconsole – we kunnen maar raden: oliedruk, turbodruk en batterijlading – van de vorige ST, keren terug.
250 pk
De turbo zal harder moeten werken in de ST. De 2.5 vijfcilinder die Ford bij Volvo leende voor de vorige ST, wordt vervangen door een eigen 2.0 Ecoboost viercilinder. Een fiscaal voordeel, maar auditief waarschijnlijk een nadeel. Ford belooft 250 pk voor de 2.0, waar de 2.5 ‘maar’ 220 pk bijeen moest rapen. Hij zal dus wel sneller zijn dan de 6,8 seconden die de huidige ST voor de sprint naar 100 nodig heeft.
Hopelijk slaagt Ford er in de scherpe prijs van de ST te evenaren. Die kost nu 26.250 euro. (mh)