Voor sommigen was hij de ultieme anti-Ferrari. Dat wist hij nooit echt waar te maken, maar bouwde zichzelf wel een aardige reputatie uit. De NSX uit de jaren ’90 ging de geschiedenisboekjes in als een van de beste GT’s ooit. En als een rijdende etalage van Honda’s technisch vernuft. Zonder toevlucht te nemen tot een turbo of een compressor, slaagde Honda er 23 jaar geleden al in om de 3.0 V6 meer dan 270 pk te ontfutselen.
Filosofie
De volgende generatie NSX is nog wel een Honda, maar zal bedacht en ontwikkeld worden in de Verenigde Staten. De filosofie blijft dezelfde: een gunstige gewicht/vermogen balans en een technologie die de concurrenten de ogen uitsteekt. Zo krijgt de nieuwe NSX nog steeds een centraal geplaatste V6 benzine, maar daar komen twee elektrische motoren bij, eentje voor- en eentje achteraan. Dit wordt dus een vierwielaandrijver, al belooft Honda er hier al meteen bij dat we ons aan een geheel nieuwe rijbeleving mogen verwachten dankzij evoluties in het Sport Hybrid SH-AWD (Super Handling All Wheel Drive).
De SH-AWD kan bliksemsnel koppel bijsturen naar een wiel, en wist ons al in de Legend te overtuigen van zijn kunnen.
Meer is nog niet bekend, zelfs niet of deze concept car al duidelijk weergeeft welke richting Honda uit wil met de nieuwe NSX. Nog drie jaren, nog drie lange jaren... (LZ)