Mazda lijkt zijn design voor de komende jaren zeer ernstig te nemen. De bekende vijfpuntsgrille is gebleven, maar staat prominent in het gezicht van de Shinari te pronken. De lichtblokken zijn herleid tot een streepje eyeliner en ook achteraan is de vormtaal duidelijk dynamischer.
In beweging
Shinari betekent ‘in snelle beweging’ in het Japans. Met zijn 4,86 meter kan hij vier inzittenden aan. De Shinari is een creatie van het designteam rond Ikuo Maeda, wiens vader verantwoordelijk was voor de RX-7.
Futuristische cockpit
Binnenin is het nog een en al toekomstvisie. De chauffeur krijgt een geconcentreerd en minimalistisch instrumentenpaneel voor zijn neus, en zit door een hoge middenconsole gescheiden van de andere passagiers. In het centrale display kan je drie infotypes kiezen.
Zo is er ‘Business’, waarbij je inzage krijgt in je agenda en mails. Onder ‘Pleasure’ komt het entertainment center tot leven, en met ‘Sport’ wordt niet alleen het chassis anders afgesteld, maar wordt de boordinfo ook tot een minimum herleid. Kwestie van te kunnen focussen.
Over de motoren is voorlopig niets bekend, al weten we wel dat Mazda werkt aan een hybride met Toyota.
Niet in Parijs
Helaas, op het komende autosalon van Parijs krijgen we de Shinari niet te zien. Mazda heeft deze studie – geschatte waarde: 1 miljoen euro – in het thuisland nodig. De Shinari zelf moeten we waarschijnlijk niet in productie verwachten, daarvoor is hij te omvangrijk. Maar Mazda zou wel gek zijn moest het geen elementen overnemen in de nieuwe 6, die we in 2012 verwachten.