Alleen zullen we u maar meteen alle hoop ontnemen: Opel heeft hoegenaamd geen productieplannen in die richting. Wel is er meer aan de hand, want voor het designteam van Opel verwijst Monza ook naar de periode waarin Opel op zijn best was en prestige had: tussen 1975 en 1985.
Ideeënlab
Een van de jonge designers verwoordt het als volgt: ‘De Insignia Concept uit 2003 leidde ook niet tot een auto die daar op leek. Maar een groot deel van zijn karaktertrekken zijn terug te vinden over het gamma, van Corsa over Astra tot de Insignia. Vandaag is ons hele gamma vernieuwd. We hebben alles uit de Insignia Concept gehaald wat er uit te halen viel. Met de Monza denken we aan het vervolg. Hij moet de identiteit van Opel laten evolueren. We gaan daarbij op precies dezelfde manier werken. Er komt geen auto die exact zal lijken op de Monza. Maar het volledige gamma zal uiterlijke kenmerken en technologie overnemen die we nu getoond hebben met deze Monza Concept. Het gezicht van de Monza bijvoorbeeld, is een gezicht dat meer zelfzekerheid en ambitie uitstraalt. Meer dan de huidige generatie met zijn – zeg maar – glimlach. Dit is het gezicht van een merk dat opnieuw vertrouwen heeft getankt na enkele moeilijke jaren. U zal het op onze toekomstige modellen zien verschijnen.’
Mogelijk?
De Monza is overigens niet alleen een stijloefening voor de toekomst. Hij kreeg ook heel wat nieuwe technologie mee. Zo lijkt het waarschijnlijk dat we op termijn onze klassieke achteruitkijkspiegels zullen inruilen voor camera’s. Maar hoe kan je die sierlijk integreren? Door in de Monza Concept de huidige booglijn op de flank van de Opels te doen evolueren naar een driedimensionaal carrosserie-element, komt er een holte vrij waarin die camera’s kunnen huizen zonder dat ze de vloeiende lijn van de auto doorbreken.
In een concept car kunnen de designers ook wat experimenteren op materialen, samen met specialisten. Zo is in de Monza Concept voor het eerst geëxperimenteerd met een nieuwe houtzaagtechniek. Die maakt het mogelijk om met een heel fijn houtlaagje tot nog toe onmogelijke bochtvormen van de boordplank te bekleden.
Het meest spectaculaire aan de concept is wel de boordplank, die eigenlijk één groot scherm is. Gesynchroniseerde microprojectoren vertonen beelden op alle denkbare plaatsen op dat scherm. Het idee is fantastisch, maar onmogelijk op grote schaal in te voeren. Nu toch nog. Het plan is echter hiermee op tafel gelegd en er wordt bekeken hoe het in de toekomstige Opelmodellen kan worden ingebouwd.
Om kort te gaan: geen Monza in de Opel-showrooms. Maar in elke toekomstige Opel zal u heel wat van deze Monza Concept terugvinden.