Crossover, het lijkt tegenwoordig Peugeots toverformule. Ook de HX1 wil zowel een prestigieuze berline als een monovolume met plaats voor 6 zijn. Met 4,95 meter lengte moet je hem situeren tussen de BMW’s 7-serie en de Mercedes S-klasse van deze wereld. Ambitieus dus, die HX1.
De Peugeot valt op door zijn lage gestalte. Met een hoogte van 1,37 meter valt hij lager uit dan een Porsche Panamera, wat zich vertaalt in een uitstekende aerodynamica. Zoals Mercedes tegenwoordig aantoont, schuilt hier nog een grote brandstofbesparing.
Door in een 3x3-opstelling te spelen, kunnen tot 6 inzittenden plaatsnemen in de HX1. Alles draait om reizen in stijl, en dus heeft Peugeot achteraan zelfs in een minibar met koffiemachine voorzien. Vlinderdeuren bieden een makkelijke toegang tot alle plaatsen, maar zijn te herleiden tot concept car-folie.
Hybride diesel
De hybride diesel-combinatie uit de Peugeot 3008 maakt ook hier zijn opwachting, maar dan in licht gewijzigde vorm. Zo krijgen de voorwielen hun kracht van een 204 pk sterke 2.2 HDi, terwijl de achterwielen kunnen rekenen op 95 pk uit een elektrische motor. Dankzij zijn lithium-ion batterijen – ook op te laden aan het stopcontact – is 30 km puur elektrisch rijden mogelijk. Gemiddeld geeft Peugeot een verbruik van 3,2 l/100 km op, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 83 gr/km. (red/sp-x)