De Renault Eolab heeft veel weg van een vertimmerde Clio. Om aan een gemiddeld verbruik van 1 l/100 km te raken, moest Renault ook duchtig timmeren. Zo bestaat het aerodynamische koetswerk uit magnesium en aluminium. De ruiten zijn dunner en de kofferklep is uit kunststof. Ondanks een hybride aandrijving en batterijen weegt hij slechts 955 kilogram.
Renault gebruikt een 78 pk sterke driecilinder benzine in combinatie met een elektrische motor met 54 pk. Die wordt gevoed via kleine 6,7 kWh lithium-ion accu’s. Hij kan zowel aan het stopcontact worden opgeladen, als energie al rijdend recupereren. Elektrisch komt hij 60 km ver en de top bedraagt 120 km/u. Met 1 liter brandstof moet je volgens Renault 100 km ver kunnen komen.
De Eolab is een belangrijker stap dan je zou denken voor Renault. Het merk heeft zwaar ingezet op puur elektrische voertuigen, zonder dat die voorlopig - om verschillende reden - een doorbraak kennen. Door terug te grijpen naar een hybride aandrijfvorm - met meer autonomie - toont Renault wat meer zin voor realisme. (jod/sp-x)