Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Concept car: Renault Eolab – Genoeg aan 1 liter

Renault heeft eindelijk een antwoord gevonden op de XL1 van VW. Op het Salon van Parijs in oktober presenteren de Fransen deze Eolab, weliswaar nog een studiemodel. Maar in tegenstelling tot de VW ziet hij er wel uit als een gewone auto.

De Renault Eolab heeft veel weg van een vertimmerde Clio. Om aan een gemiddeld verbruik van 1 l/100 km te raken, moest Renault ook duchtig timmeren. Zo bestaat het aerodynamische koetswerk uit magnesium en aluminium. De ruiten zijn dunner en de kofferklep is uit kunststof. Ondanks een hybride aandrijving en batterijen weegt hij slechts 955 kilogram.

Renault gebruikt een 78 pk sterke driecilinder benzine in combinatie met een elektrische motor met 54 pk. Die wordt gevoed via kleine 6,7 kWh lithium-ion accu’s. Hij kan zowel aan het stopcontact worden opgeladen, als energie al rijdend recupereren. Elektrisch komt hij 60 km ver en de top bedraagt 120 km/u. Met 1 liter brandstof moet je volgens Renault 100 km ver kunnen komen.

De Eolab is een belangrijker stap dan je zou denken voor Renault. Het merk heeft zwaar ingezet op puur elektrische voertuigen, zonder dat die voorlopig - om verschillende reden - een doorbraak kennen. Door terug te grijpen naar een hybride aandrijfvorm - met meer autonomie - toont Renault wat meer zin voor realisme. (jod/sp-x)

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer